Rusia refuza sa ancheteze, conform normelor internationale, prabusirea avionului lui Prigojin
Rusia a informat autoritatea de investigare a aeronavelor din Brazilia ca nu va ancheta momentan conform reglementarilor internationale prabusirea avionului Embraer, de fabricatie braziliana, in care si-a pierdut viata liderul mercenarilor Wagner, Evgheni Prigojin, a declarat marti agentia braziliana.
Prigojin, doi locotenenti de top ai gruparii Wagner si patru bodyguarzi s-au numarat printre cele zece persoane care au murit in urma prabusirii avionului Embraer Legacy 600 la nord de Moscova, saptamana trecuta.
El a murit la doua luni de la ziua in care a organizat o scurta revolta impotriva institutiei ruse de aparare, incident care a reprezentat cea mai mare provocare pentru presedintele Vladimir Putin de cand a ajuns la putere in 1999.
Centrul de Cercetare si Prevenire a Accidentelor Aeronautice (CENIPA) din Brazilia, in interesul imbunatatirii sigurantei aviatiei, a declarat ca se va alatura unei anchete conduse de Rusia daca va fi invitat, precum si investigatiei conduse in conformitate cu regulile internationale, transmite Agerpres.
Autoritatea de aviatie a Rusiei nu este obligata sa dea un raspuns pozitiv CENIPA, dar unii fosti anchetatori sunt de parere ca ar trebui, deoarece SUA si alte guverne occidentale banuiesc ca in spatele prabusirii din 23 august a lui Embraer Legacy 600, care are un istoric de siguranta bun, s-ar afla Kremlinul, care a negat insa orice implicare. Potrivit Organizatiei Natiunilor Unite pentru Aviatia Civila Internationala (ICAO) cu sediul la Montreal, zborul din Moscova cu destinatia Sankt Petersburg a fost unul intern, deci nu este supus regulilor internationale cunoscute in industrie sub denumirea legala „Anexa 13”.
„Nu sunt obligati, ci doar este recomandat sa faca asta”, a declarat pentru Reuters seful CENIPA, brigadierul Marcelo Moreno, dupa ce agentia a trimis saptamana trecuta un e-mail in care a intrebat autoritatile ruse daca vor deschide o astfel de ancheta.”Dar daca vor spune ca vor deschide ancheta si vor invita Brazilia, vom participa de la distanta”.
Consultantul american pentru siguranta aviatiei si fost investigator John Cox a spus ca o investigatie interna rusa va fi intotdeauna pusa sub semnul intrebarii fara participarea Braziliei, tara in care a fost fabricat avionul.”Cred ca este foarte trist”, a spus Cox dupa ce i s-a comunicat raspunsul Rusiei.”Cred ca dauneaza transparentei anchetei ruse”.
CENIPA a informat, intr-o declaratie trimisa prin e-mail, ca a primit marti raspunsul din partea Comitetului Interstatal pentru Aviatie – Comisia de Investigare a Accidentelor (IAC), autoritatea rusa spunand ca nu va deschide deocamdata o ancheta conform Anexei 13.
In investigarea accidentelor aeriene, expertii lucreaza pentru a imbunatati siguranta aviatiei fara a incerca sa gaseasca vinovati, dar anchetele sunt adesea afectate de interese politice.
CENIPA si producatorul Embraer vor sa previna viitoare accidente, dar se confrunta cu provocari in obtinerea de informatii din cauza sanctiunilor impuse Rusiei si a reticentei Moscovei de a permite controlul extern.
Aproximativ 802 avioane regionale Embraer cu 37 pana la 50 de locuri, construite pe aceeasi platforma ca aeronava Legacy 600, sunt in serviciu, subliniind interesul Braziliei de a participa la ancheta.
Embraer a refuzat sa comenteze.
Jeff Guzzetti, un fost investigator al accidentelor aeriene din SUA, a spus ca Rusia ar trebui sa accepte asistenta din partea Braziliei, chiar daca CENIPA poate participa doar de la distanta. „Daca nu o fac, ei bine, atunci acesta este un semn sigur ca nu va fi o ancheta transparenta”.