O capsula SpaceX ii va readuce pe Pamant pe astronautii din spatiu. Inca un esec pentru Boeing

news

Elon Musk, Space X, Marte, misiune spatiala, doi ani

O capsula SpaceX Crew Dragon ii va aduce acasa pe cei doi astronauti NASA care au ramas la bordul Statiei Spatiale Internationale (ISS) timp de aproximativ 80 de zile din cauza problemelor aparute la bordul navei spatiale Boeing Starliner – marcand o intorsatura uimitoare a evenimentelor pentru gigantul aerospatial aflat in dificultate, scrie CNN.

Vestea vine dupa ce agentia spatiala NASA a organizat sambata o evaluare oficiala pentru a stabili daca poate considera modulul spatial Starliner al Boeing suficient de sigur pentru a se intoarce acasa cu echipajul sau sau daca va trebui sa intervina nava Crew Dragon a SpaceX (compania fondata in 2002 de Elon Musk) pentru a salva situatia.

Vehiculul Starliner, care i-a transportat pe astronautii Suni Williams si Butch Wilmore la statia spatiala la inceputul lunii iunie, a suferit o serie de disfunctionalitati, din cauza unor scurgeri de heliu si a unor propulsoare care au incetat brusc sa functioneze in primul sau zbor-test cu echipaj la bord.

Inginerii au petrecut saptamani incercand sa inteleaga mai bine problemele, iar Boeing declara inca din 2 august ca „increderea sa ramane ridicata” ca nava spatiala ii va putea readuce pe Williams si Wilmore pe Pamant.

Cu toate acestea, NASA a dezvaluit in timpul unei conferinte de presa din 7 august ca discutiile din cadrul agentiei spatiale cu privire la siguranta capsulei Starliner au evoluat – determinand agentia federala sa ia in considerare mai serios aducerea astronautilor acasa cu un vehicul SpaceX Crew Dragon, care a efectuat aproximativ o duzina de astfel de misiuni cu echipaj in spatiu incepand din 2020.

Sambata, Bill Nelson, administratorul NASA, a declarat ca a luat in considerare vasta experienta SpaceX in materie de zboruri spatiale – atat reusite, cat si nereusite – atunci cand a luat aceasta decizie.

„Zborurile spatiale sunt riscante, chiar si cele care par mai sigure si chiar si cele mai de rutina. Iar un zbor de testare, prin natura sa, nu este nici sigur, nici de rutina,” a spus acesta.

SpaceX este deja programata sa execute o misiune de rutina la Statia Spatiala Internationala (ISS), transportand patru astronauti ca parte a programelor, in rotatie, ale echipajelor de la la bordul laboratorului orbital.

Dar misiunea, denumita Crew-9, va fi acum reconfigurata pentru a transporta doi astronauti la bord in loc de patru.

Aceasta ajustare va lasa doua locuri libere pe care Williams si Wilmore le vor ocupa in zborul de intoarcere al Crew-9.

NASA va elibera asadar doua locuri pentru lansarea viitoare a SpaceX, care va duce la o noua rotatie a membrilor echipajului statiei spatiale catre avanpostul de pe orbita. Prin transportul a doi astronauti in loc de cei patru planificati, Wilmore si Williams vor putea zbura inapoi pe locurile deschise la sfarsitul misiunii, respectiv in februarie.

Zborul Crew-9 este in prezent programat sa decoleze pe 24 septembrie de la Centrul Spatial Kennedy al NASA din Florida.

Intre timp, capsula Starliner va calatori inapoi pe Pamant fara echipaj, potrivit NASA.

Astronautii se vor alatura, astfel, echipei Crew-9, devenind parte a expeditiei oficiale pe ISS. Odata cu aceasta tranzitie, Williams si Wilmore vor ramane la statia orbitala ISS pentru inca sase luni – durata unei misiuni de rutina la statia spatiala.

In cazul in care calatoria Staliner, fara echipaj, de intoarcere va decurge bine, NASA se va confrunta cu o decizie critica: daca sa acorde sau nu pe mai departe lui Starliner certificarea si pentru alte zboruri spatiale cu echipaj uman – un pas care ar permite vehiculului sa efectueze calatorii de rutina pe orbita – in ciuda faptului ca nu si-a indeplinit prezenta misiunea asa cum era prevazut.

NASA a declarat in repetate randuri ca abilitatea SpaceX de a interveni evidentiaza modul in care agentia spatiala a gandit in mod intentionat programul sau Commercial Crew – in cadrul caruia au fost dezvoltate doua platforme de zbor spatial, atat Starliner, cat si Crew Dragon – pentru a permite fiecarei nave spatiale sa serveasca drept rezerva pentru cealalta.

„Suntem intr-un fel de noua situatie aici si avem mai multe optiuni”, a declarat Ken Bowersox, administrator asociat pentru Space Operations Mission Directorate al NASA, pe 7 august. „Este ceva cu care va trebui sa ne confruntam in viitor – am putea sa ne aflam in situatia in care trebuie sa aducem un echipaj Dragon (SpaceX) sau un echipaj Soyuz (rusesc) inapoi cu un Starliner.

„De aceea ne dorim vehicule multiple – pentru a avea aceasta optiune”, a adaugat Bowersox.

Problemele nesfarsite ale Boeing

Totusi, agentia federala a finantat Crew Dragon de la SpaceX si Starliner de la Boeing in acelasi timp, din 2014. Crew Dragon functioneaza deja de patru ani, in timp ce programul Starliner este cu sute de milioane de dolari peste buget si cu ani in urma fata de program.

Se stie ca procesul de dezvoltare al Boeing a fost afectat de dificultati repetate.

In cazul in care capsula Starliner va fi certificata in cele din urma, aceasta s-ar putea alatura Crew Dragon de la SpaceX in efectuarea calatoriilor de rutina la statia spatiala pentru rotirea personalului. In prezent, aceste calatorii au loc aproximativ o data la sase luni.

Dar daca navei spatiale i se refuza certificarea, aceasta ar insemna inca o lovitura pentru reputatia deja grav afectata a Boeing.

Ratarea ar putea costa compania multe milioane de dolari in plus – pe langa pierderile de aproximativ 1,5 miliarde de dolari pe care compania le-a inregistrat deja in programul Starliner.

Aceste depasiri ale costurilor au provocat zvonuri recurente conform carora Boeing ar putea sa nu duca la bun sfarsit programul Starliner. Cu toate acestea, Nelson a declarat sambata ca a vorbit recent cu noul CEO al Boeing, Kelly Ortberg, despre stadiul si continuarea programului Starliner.

 

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: