Ministrul de Finante, Adrian Caciu (PSD), a lansat un atac vineri la adresa fostului ministru al Transporturilor, Catalin Drula, sustinand ca acesta „si-a permis sa faca reforme doar din gura”. Declaratia a fost facuta intr-o conferinta de presa la Palatul Victoria, avandu-l alaturi pe ministrul de Interne Lucian Bode.
„Acolo a fost o guvernare si nu vreau sa fac politica, dar am constatat ca pe partea de subventii trebuiau achitate facturi restante catre furnizorii de utilitati sau furnizorii de mentenanta, de exemplu de la Metrorex. Deci niciun ban pentru salarii, subventiile nu sunt pentru salarii, care nu au fost platite. Eu n-as vrea sa cream crize cand putem sa le rezolvam, sa nu ne trezim ca e blocata calea ferata sau cum am avut in vara aceasta, se blocheaza metroul. Am deblocat aceasta situatie. Nu am dat cat s-a cerut. Acolo probabil va urma o evaluare a domnului ministru al Transporturilor. Dar macar o rezerva pentru plata subventiilor, in sensul de a deconta strict necesare sau ceea ce e foarte important ca sa nu blochezi activitatea acelor companii, pe care cineva inaintea, nu a mea, pentru ca sunt la Transporturi, eu sunt la Finante, si-a permis sa faca reforme doar din gura. Dumneavostra, ca si mine, cred ca mergeti cu metroul. Daca va simtiti mai bine dupa un an de zile de reforme la metrou, atunci inseamna ca eu gresesc”, a declarat Adrian Caciu, la finalul sedintei de vineri a Guvernului, in care a fost adoptata rectificarea bugetara.
Catalin Drula, fostul ministru al Transporturilor, a prezentat in urma cu o saptamana un „bilant sumbru” al proiectelor privind autostrazile si drumurile rapide pe care le demarase sau la care lucrase cat timp a fost in guvern.
„Bilant sumbru in Transporturi. Doua luni si jumatate de guvern PNL si proiectele bat pasul pe loc
Cum a performat PNL in doua luni si jumatate singur la guvernare? Pe domeniul Transporturilor, la fel de falimentar precum Florin Citu in functia de premier. Proiectele s-au blocat, iar la companiile din subordine au fost instalati carausi de geanta la partid.
Acuma, sa fim bine intelesi: Ministerul Transporturilor nu e unul usor, dar ce s-a intamplat in aceasta scurta perioada este o anulare totala a curentului reformist si profesionist pe care il incepusem.
Cine plateste? Noi, toti, prin intarzieri la proiectele vitale de infrastructura. USR lucra la inceputul unui deceniu de constructie de infrastructura. PNL a zis ca mai bine nu…
Cateva exemple dureroase:
Autostrada A3 Ploiesti – Comarnic – Brasov: am contractat in acest an proiectarea la cheie a autostrazii de pe Valea Prahovei, insistand pe un traseu civilizat cu tuneluri si cu viaducte care sa nu taie in doua statiunile intersectate. Din primele analize ale proiectantului se contura un astfel de traseu ca fiind cel castigator, in septembrie urmand sa fie transmis spre compania de drumuri pentru aprobare. Tot in aceasta perioada, conform contractului, ar fi trebuit sa vedem investigatii geotehnice in teren pe acest traseu aprobat. Insa lucrurile s-au blocat complet. PNL a abandonat acest proiect;
Autostrada A7 Ploiesti-Buzau – Focsani – Bacau – Pascani: dupa ce am convins Comisia Europeana sa finanteze acest proiect prioritar, m-am implicat in accelerarea studiilor de teren si documentelor de proiectare. Pe primul sector Ploiesti-Buzau a fost lansata licitatia pentru lucrari pe 1 iunie, ramanand pentru aceasta toamna obtinerea acordului de mediu, aprobarea proiectelor in Guvern si lansarea licitatiilor pentru celelalte sectoare pana la Pascani. Nu s-a intamplat nimic din acest calendar accelerat in ultimele luni, iar obiectivul lansarii licitatiilor pana la finalul anului pare compromis;
Autostrada A8 Tg.Mures – Tg.Neamt: si aici am reusit sa asigur finantarea europeana prin PNRR pentru sectoarele din capete. Discutasem cu compania de drumuri un grafic accelerat pentru obtinerea in avans a avizelor, autorizatiilor si acordului de mediu pentru aceste sectoare si lansarea licitatiei de lucrari in prima parte a lui 2022. Din pacate, nici pe acest proiect esential pentru Moldova nu e niciun progres in aceasta toamna;
Centurile Bucurestiului DNCB si A0: Pe A0 Nord, lotul 3, intre Afumati si Pantelimon si pe dublarea centurii existente intre A1 (Militari) si DN5 (Jilava) nu au reusit sa anunte castigatorii licitatiei pentru lucrari. Pentru finalizarea modernizarii centurii actuale intre A1 (Militari) si DN7 (Chitila) nu au reusit sa relanseze licitatia de lucrari;
Autostrada A3 Transilvania: Pe sectorul aflat in lucru intre Cluj si Zalau nu au continuat procedura de scoatere din fondul forestier, fiind blocati circa 5 km din traseu. Pe urmatorul sector Zalau – Nusfalau, ce contine tunelul Meses, nu a fost anuntata lista scurta de ofertanti calificati in cadrul licitatiei la etapa 2, iar pe tronsonul Chiribis – Biharia de langa Oradea nu au transat situatia contractuala, ascunzandu-se dupa un ping-pong administrativ;
Autostrada Sibiu – Fagaras: Am lasat in septembrie un proiect cu studiul de fezabilitate aprobat si acordul de mediu obtinut, lipsind un ultim efort administrativ de aprobare a investitiei in Guvern si lansarea licitatiei de lucrari. Nici acest obiectiv nu a fost atins;
Magistrala de cale ferata Cluj – Oradea: alt proiect de aproape 2 miliarde de euro cu finantare din PNRR, unde discutasem cu conducerea CFR un calendar accelerat pentru lansarea licitatiei de lucrari, dar de care se pare ca s-a ales praful;
Drumul rapid Bucuresti – Targoviste: contractul pentru proiectare inca nu e semnat, desi exista castigator desemnat de o luna si nu s-au depus contestatii;
Drumul rapid Ploiesti – Gaesti: contractul de proiectare e suspendat;
Legatura drumului expres Braila – Galati la centura Galati: blocaj total, fapt ce pericliteaza obtinerii finantarii europene pentru centura Galati;
Alternativa Techirghiol: proiectarea acestei autostrazi, care sa elibereze traficul din sudul litoralului a fost complet inghetata, in special transarea solutiei tehnice de traversare a canalului Dunare-Marea Neagra;
Nu au fost anuntati castigatorii la licitatiile pentru proiectarea drumurilor de mare viteza Craiova – Lugoj, Bucuresti – Alexandria, modernizarea ultimului lot din DN6 Alexandria-Craiova;
Nu au fost aprobate traseele si lansate investigatiile de teren pe drumurile rapide Bacau – Piatra Neamt, Bacau – Brasov, Timisoara – Moravita, Craiova – Tg. Jiu, Tisita – Albita, Buzau/Focsani – Braila – Tulcea – Constanta, Fagaras-Brasov”, a detaliat Drula pe pagina sa de Facebook.
Ministerul Transporturilro ar urma sa fie preluat de PSD, mai exact de Sorin Grindeanu, in noul Guvern Ciuca. Insa PNL si PSD nu s-au inteles inca pe toate ministerele, negocierile fiind vineri suspendate.
Presedintele PNL, Florin Citu, le-a spus vineri seara liderilor PNL reuniti in sedinta Biroului Executiv (BEx) ca negocierile cu PSD si UDMR trebuie duse de pe pozitii de forta, fara concesii din partea liberalilor.
La randul sau, prim-vicepresedintele Rares Bogdan a spus ca PNL ar trebui sa primeasca ministerele Transporturilor si Dezvoltarii, sau macar unul dintre ele. Cu toate acestea, voci din PNL sustin ca obtinerea unuia dintre cele doua ministere are niste costuri, care includ cedarea unuia dintre ministerele Educatiei, Afacerilor Externe, Energiei.
Guvernul britanic a declarat joi ca a impus cel mai mare pachet de sanctiuni impotriva…
Trei tineri au fost retinuti in cazul masinilor vandalizate pe mai multe strazi din Suceava,…
Mai multi lideri MAGA s-au laudat ca pot admite in sfarsit ca Proiectul 2025 este…
Vineri, de Sfintii Mihail si Gavriil, aproape 1,5 milioane de romani isi celebreaza ziua onomastica,…
Multimi islamiste au dezlantuit joi seara la Amsterdam atacuri violente asupra suporterilor evrei, dupa un…
Un nou raport al Biroului National de Statistica din Italia (ISTAT), publicat joi, arata o…