S-o putea si pentru beizadele drogate? Barbatul de 65 de ani care a ucis patru oameni intr-un accident rutier la Sibiu, condamnat la 20 de ani de inchisoare, pentru omor calificat
Soferul roman care in iarna anului trecut a ucis patru oameni intr-un teribil accident rutier petrecut la Sibiu, a fost condamnat la 20 de ani de inchisoare in regim de detentie, fiind gasit vinovat pentru omor calificat. Sentinta Tribunalului Sibiu, din 9 septembrie 2023, nu este definitiva. Pe langa pedeapsa cu inchisoarea, barbatul, pe nume Ion Sporici a fost condamnat sa plateasca si daune morale in valoare de peste 800.000 de euro rudelor celor patru persoane pe care le-a ucis, o familie de spanioli: un barbat in varsta de 67 de ani, sotia acestuia, in varsta de 55 de ani si fiicele celor doi, o tanara de 21 de ani si o adolescenta de 15 ani.
Judecatorii au considerat ca soferul roman este vinovat de omor calificat si nu de ucidere din culpa avand in vedere ca a condus haotic, cu viteza de trei ori mai mare de cat limita legala pentru acel sector de drum, in conditii de oboseala, dupa 17 ore de sofat fara oprire, facand depasiri pe dubla linie continua.
Cumplitul accident s-a petrecut in data de 4 decembrie 2022, in jurul orelor 20.00, la Hula Bradului, judetul Sibiu. Soferul roman se afla la volanul unui BMW 525D si conducea de 17 ore fara oprire. Se intorcea din Germania si intentiona sa ajunga acasa, in Gorj. Pe tot parcursul calatoriei a tinut legatura telefonic cu partenera sa din tara careia ii tot trimitea mesaje vocale in care explica fiecare peripetie intampinata pe drum.
Pana in Romania, dar si in tara soferul a avut o lunga serie de incidente in trafic povestite chiar de el in mesajele trimise iubitei sale. Din aceste discutii, retinute ca probe in instanta, reiese ca barbatul a adormit la volan si inainte sa produca accidentul mortal in Romania, reusind sa scape doar cu cateva zgarieturi. Ii explica femeii cu care discuta la telefon ca, pentru a nu adormi, canta, urla si se da cu capul de tetiera doar ca sa incerce sa ramana treaz.
Impactul frontal cu Loganul condus de soferul spaniol s-a produs dupa un lung sir de sicane in trafic relatate ulterior de ceilalti participanti la trafic care au crezut ca au de-a face cu un sofer tanar teribilist, baut sau drogat. Oamenii, citati ca martori, au povestit ca soferul BMW-ului circula cu viteza excesiva, depasea pe linie dubla continua coloane de masini, evitand in ultima clipa impactul cu camioane sau alte turisme, fortand ceilalti soferi sa faca manevre bruste pentru a scapa cu viata.
„Inculpatul s-a deplasat cu o viteza excesiva(128 km/h inainte de producerea accidentului) pe un drum cu limitare de viteza, a facut mai multe manevre de depasire a autovehiculelor din coloana in care se deplasa pe o portiune de drum unde depasirea era interzisa, punand in pericol evident ceilalti participanti la trafic, in conditiile in care se afla intr-o stare avansata de oboseala, si-a asumat si a acceptat posibilitatea producerii unui eveniment rutier cu consecinte fatale atat pentru el cat si pentru alti participanti la trafic. Insusi inculpatul a recunoscut ca se afla intr-o stare de oboseala accentuata intrucat a condus din data de 04.012.2022, orele 04,00 pana la orele la care a avut loc accidentul de circulatie, orele 20,21, fara pauze (circa 17 ore)”, se arata in rechizitoriu.”
Ion Sporici nu si-a recunoscut vina. A sustinut ca a fost ”orbit” de farurile unui autoturism, acesta fiind motivul pentru care a ajuns pe contrasens.Probele existente la dosar si datele oferite de martori au dovedit insa contrariul, iar instanta nu a luat in seama explicatiile soferului ucigas.
„Instanta va avea in vedere si atitudinea in trafic a inculpatului care, desi era o persoana matura cu experienta vasta de viata, avand varsta de 64 de ani la data producerii accidentului, a dat dovada de o indiferenta si pasivitate iesite din comun in raport de regulile de circulatie, de viata celorlalti participanti la trafic si chiar propria viata, conducand in mod teribilist o masina puternica, cu viteza excesiva, incalcand in mod repetat regulile de circulatie, desi se afla intr-o stare accentuata de oboseala, nu cunostea drumul si nu avea experienta in a conduce pe distante lungi.
Din contra, inculpatul ar fi trebuit sa conduca prudent, fiind o persoana matura, credincioasa (potrivit propriilor sustineri), sa fie un exemplu in trafic si nu sa se comporte ca un tanar teribilist, si sa faca slalom printre autovehicule, fiind perceput de catre ceilalti participanti la trafic ca fiind „un tanar fie beat, fie drogat, intrucat facea figuri in trafic de cand se afla pe autostrada”, au motivat judecatorii sibieni pedeapsa de 20 de ani de inchisoare si decizia de a-l condamna pentru omor calificat, nu pentru ucidere din culpa, fapta mult mai bland pedepsita.