Saga aeroportului din Brasov continua. Tribunalul i-a respins fostului director contestatia privind demiterea
Inaugurat, cu mare pompa, in 15 iunie, Aeroportul International Brasov Ghimbav (AIBG -GHV) se confrunta pe mai departe cu probleme de functionare si organizatorice. Consiliul de Administratie al aeroportului a decis acum o luna, inceperea unei actiuni in instanta pentru recuperarea unui presupus prejudiciu adus aeroportului de catre directorul Alexandru Anghel. Oficial, lui Anghel i s-a reprosat faptul ca nu a pus in circuit parcarea de la aeroport si statiile de incarcare a masinilor electrice si ca nu a inchiriat spatiile comerciale din aeroport, conform MyTex.ro. De asemenea, CA a decis incetarea mandatului acestuia. Nemultumit de decizia CA, Anghel a atacat-o in instanta, cerand suspendarea hotararii. Prima instanta a decis, insa, zilele trecute, sa respinga actiunea intentata de directorul aeroportului impotriva CA-ului. Decizia nu este definitiva.
Mai mult, conform unor stenograme ale sedintelor, din 30 octombrie si 9 noiembrie, ale Consiliului de Administratie al aeroportului, publicate de BizBrasov.ro, ar fi iesit la iveala lipsuri greu de inteles, la nivelul unei astfel de investitii, privind utilitatile (apa, energie electrica) sau conexiunea la internet, dezvaluiri inca necontestate insa de forul judetean brasovean, “patronul” aeroportului.
In sedintele amintite, directorului aeroportului, Alexandru Anghel, i s-a reprosat ca nu a rezolvat problemele cu taxarea parcarii de la aeroport si ca nu a pus in functiune statiile de alimentare a masinilor electrice, ceea ce ar fi cauzat prejudicii AIBG. De aici actiunea in instanta a CA si demiterea directorului. La randul sau, Alexandru Anghel a explicat ca demiterea sa este un abuz si ca Aeroportul International Brasov intampina mari probleme de functionare.
“N-am avut oameni, n-am avut bani.”
„Eu am spus de multe ori, a fost greu pana am dat drumul la aeroport, dar dupa ce am dat drumul a fost si mai greu pentru ca n-am avut oameni, n-am avut bani. Multe lucruri a trebuit sa fie puse la punct. Si inca nu sunt functionale. Sunt numai aici, jumatate din birouri nu sunt functionale. N-avem Internet. Check-in-urile nu sunt functionale”, a afirmat Alexandru Anghel in timpul uneia din sedinte.
De altfel, proiectul „Configurare arhitectura IT&C pentru Aeroportul International Brasov”, in valoare de 4 milioane de lei, a fost votat de consilierii judeteni abia in aprilie 2023 (cu putin timp inaintea inaugurarii din 15 iunie), pentru configurarea sistemului informatic, atat in ceea ce priveste echipamentele, cat si programele. La acel moment, in referat se mentiona ca sistemul informatic al Aeroportului International Brasov este incomplet din punct de vedere al echipamentelor, iar „partea de software lipseste cu desavarsire”.
„Nu sunt prize. Sare instalatia in aer. Nici apa nu e in toata cladirea.”
Directorul ar mai fi explicat, in sedintele cu pricina, ca devizurile (pentru serviciile de navigatie – controlul traficului din turnul virtual e la Arad) sunt emise in continuare de Romatsa, iar parcarea nu a putut fi facuta operationala, pentru ca firmei din Turcia care scrie codul i s-a ars serverul. Alexandru Anghel a explicat si ca aeroportul nu poate functiona in acest moment in conditii de vreme severa. In opinia directorului, asta tot din vina Romatsa, care ar fi intarziat nepermis de mult procesul pentru aceste proceduri.
Directorul Alexandru Anghel a mai reclamat in aceleasi sedinte ca in aeroport nu sunt prize si nu se poate utiliza nici macar o cafetiera pentru ca sare instalatia in aer. De altfel, potrivit lui Anghel, au fost „vreo doua situatii” in care aeroportul era sa ia foc si este nevoie ca proiectul de instalatie electrica sa fie refacut.
Pe acest subiect, la jumatatea lunii ianuarie, Electrica Brasov lansa o licitatie publica pentru alimentarea cu energie electrica a Aeroportului. La acel moment, s-a nascut temerea ca obiectivul nu are suficienta putere pentru functionare, dar Adrian Vestea, actualmente ministrul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei, pe atunci presedintele CJ Brasov, a dat asigurari ca nu sunt motive de ingrijorare, e vorba doar de o suplimentare.
Mai mult, dupa spusele directorului demis in sedintele respective, nici apa nu ar exista in toata cladirea, acesta fiind si motivul pentru care – alaturi de lipsa de alimentare cu energie electrica – spatiile comerciale nu au putut fi inchiriate, potrivit stenogramelor amintite.
De asemenea, directorul a fost interogat de ce a semnat ca Aeroportul International Brasov sa plateasca cei 5 milioane de lei anual catre Romatsa, din moment ce alte aeroporturi din Romania nu platesc aceste servicii. Anghel ar fi explicat ca altfel nu s-ar fi „dat drumul la aeroport” si, daca aceste sume nu sunt legale, atunci nu le va plati. In sedintele respective au fost, desigur, discutii si despre prelungirea, la momentul respectiv, a programului aeroportului, prelungire ceruta de operatorii aerieni pentru a veni la Brasov, prelungire pusa tot in seama Romatsa.
Solutia magistratilor brasoveni
„Tip solutie: Respinge cererea. Solutia pe scurt: Admite exceptia lipsei capacitatii procesuale de folosinta a paratului Consiliul de Administratie al Regiei Autonome Aeroportul International Brasov-Ghimbav. Respinge exceptia lipsei de interes. Respinge actiunea formulata de catre reclamantul Anghel Alexandru in contradictoriu cu paratul Consiliul de Administratie al Regiei Autonome Aeroportul International Brasov-Ghimbav ca fiind introdusa in contradictoriu cu o persoana lipsita de capacitate procesuala de folosinta. Respinge actiunea formulata de catre reclamantul Anghel Alexandru in contradictoriu cu parata Regia Autonoma Aeroportul International Brasov-Ghimbav. Respinge capatul de cerere privind obligarea paratului la plata cheltuielilor de judecata. Cu drept de apel in termen de 5 zile de la pronuntare. Cererea de apel se depune la Tribunalul Brasov. Pronuntata in data de 05.12.2023, prin punerea solutiei la dispozitia partilor prin mijlocirea grefei instantei. Document: Hotarare 571/2023 05.12.2023”, se arata pe portalul instantei de judecata.