Scandalul cu tablourile lui Nastase a ajuns in Parlament. Ministrul Turcan i-a luat apararea: „S-a urmarit un scandal public si nu aflarea adevarului”
Comisia de cultura a Camerei Deputatilor i-a invitat, marti, pe ministrul Culturii, Raluca Turcan, si directorul general al Muzeului National de Arta al Romaniei, Calin Stegerean, pentru dezbateri cu privire la lucrarile prezentate in cadrul expozitiei Victor Brauner, despre care s-a spus in spatiul public ca ar fi false si pe care proprietarul acestora, fostul premier Adrian Nastase, le-a retras din muzeu.
Invitatia a fost facuta la solicitarea presedintelui UDMR, Kelemen Hunor, dupa cum a precizat presedintele Comisiei de cultura, Iulian Bulai.
Ministrul Raluca Turcan a subliniat obligatia autoritatilor din domeniu de a proteja institutiile de cultura „de politizari sterile, de atacuri nefondate”, astfel incat acestea sa fie credibile. Ea a afirmat ca la adresa unei expozitii facute de Muzeul National de Arta au fost aduse niste acuze in spatiul public, „fara a exista o fundamentare a lor”.
„Din secunda zero am dorit rezolvarea problemei si aflarea adevarului si ulterior redarea credibilitatii acestei institutii. Dupa aparitia acelor informatii, am solicitat domnului director o prezentare detaliata a fiecarei opere expuse in expozitia Brauner, cu certificarile din spatele fiecarei opere, astfel incat sa stim cu totii de unde proveneau operele respective. Operele aduse in discutie ca fiind susceptibile de lipsa de autenticitate proveneau dintr-o colectie privata si mai fusesera in expozitii publice de mai multe ori, in decursul timpului, fiind chiar premiate de Ministerul Culturii in urma cu multi ani si fiind chiar si subiect al unei colite de timbre facuta in 2003. Deci, exact acele tablouri care au fost suspectate ca fiind false. Din nefericire, pentru ca s-a urmarit un scandal public si nu aflarea adevarului, operele respective, fiind in colectie privata, au fost retrase din expozitie de catre proprietar pentru ca nu exista o procedura privind statutul operelor din colectii private”, a aratat Turcan, citata de Agerpres.
Ea a adaugat ca s-a ajuns la concluzia, impreuna cu profesionistii cu care colaboreaza la Ministerul Culturii, ca, pe viitor, cand se mai organizeaza expozitii, mai ales cu opere din colectii private, sa existe un ghid de bune practici pe care orice entitate culturala, fie ca este vorba despre o institutie publica sau privata, sa-l urmareasca si colectiile sa fie verificate inainte, corect manipulate, cu un regim foarte clar al detinerii, al momentului retragerii, inclusiv cu privire la promovarea care se face, prin detaliile oferite.
„Expertizarea este, de asemenea, cel mai important punct din acest ghid de bune practici. (…) In colectia de la MNAR au fost folosite opere apartinand unui proprietar privat si, ulterior, foarte multe persoane in spatiul public au solicitat ca ministerul sa angajeze experti, chiar internationali, sa verifice autenticitatea acelor tablouri. Impreuna cu Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor am agreat, in unanimitate, ca nu exista temei legal ca ministerul sa angajeze bani publici pentru a aduce experti internationali sa verifice obiecte dintr-o expozitie privata care nu se mai afla expuse in spatiul public”, a explicat ministrul Culturii.
Raluca Turcan a evidentiat ca si-ar fi dorit sincer ca toti expertii care au iesit in spatiul public si au considerat ca ar fi tablouri falsificate sa se fi adresat Ministerului Culturii si conducerii muzeului.
„Noi suntem oameni care lupta impotriva traficului ilicit de bunuri culturale, care lucreaza la imbunatatirea legislatiei pentru protectia patrimoniului cultural romanesc, suntem oameni care militeaza pentru aflarea adevarului si, atunci, am fi avut posiblitatea sa chemam experti sa verifice autenticitatea pieselor respective, atat timp cat se aflau in interiorul muzeului, in expozitie. Fiind proprietate privata, demersul politizat a fost practic si inutil pentru o curiozitate pe care cu totii o avem din perspectiva militantismului si a deschiderii pentru calitatea patrimoniului cultural expus cu diferite ocazii”, a punctat ministrul Culturii.
Directorul MNAR, Calin Stegerean, a transmis ca echipa muzeului a fost „extrem de afectata de turnura pe care au luat-o lucrurile la simpla ‘denuntare’ a unei situatii pentru care nu s-au prezentat dovezi”.
„Consiliul National al Audiovizualului a sanctionat televiziunile care au transmis intr-o maniera lipsita de profesionalism situatia de la MNAR, desemnand ca falsuri lucrarile care, la un moment dat, au fost acuzate in acest sens, dar fara prezentarea unor dovezi si fara ca lucrurile sa ramana intr-o ambianta profesionista, trecand la atacuri personale care mi-au fost adresate inca de la bun inceput.
(…) Vreau sa va asigur asigur ca muzeul a prezentat toate acele elemente care tineau de faptul ca noi am actionat in cunostinta de cauza, bazandu-ne pe notorietatea lucrarilor incriminate, ele participand la mai multe expozitii, fiind prezente intr-o bibliografie extinsa. De asemenea, au facut obiectul unei colite de timbre, in anul in care s-a sarbatorit centenarul Victor Brauner. Ca urmare a solicitarii doamnei ministru, am facut o cercetare a tuturor pieselor pe care MNAR le detine sub semnatura lui Victor Brauner, mai ales ca cel care a comunicat existenta unor falsuri, fara sa le numeasca si fara sa numeasca colectiile private respective, a comunicat totusi ca in colectia MNAR s-ar afla lucrari suspecte”, a precizat directorul MNAR.
Potrivit evaluatorului Cristian Gavrila, autentificarea lucrarilor de arta reprezinta intotdeauna un cumul de argumente. „Situatia de la MNAR nu este nici pe departe o exceptie si nu vad de ce ridica atat de mult discurs in spatiul public. (…) Nu faptul ca niste lucrari care sunt discutabile au fost expuse intr-o expozitie, chiar a MNAR, e problematic, ci modul in care autentificarea operelor si expertiza, cum o numim aproximativ, este facuta”, a aratat Gavrila.
Pe 26 ianuarie, presedintele Fundatiei Europene Titulescu (FET), Adrian Nastase, a anuntat ca isi va retrage din expozitia Victor Brauner de la Muzeul National de Arta al Romaniei toate lucrarile, nu doar pe cele expuse anterior la Piatra Neamt, acest lucru fiind comunicat directorului MNAR, Calin Stegerean.
Muzeul National de Arta al Romaniei a respins anterior, „cu fermitate”, intr-un comunicat semnat de directorul general, „insinuarile privind complicitatea cu distorsiunile de pe piata de arta si emiterea unor acuzatii fara dovezi”, dupa ce criticul de arta Pavel Susara a acuzat existenta unor falsuri in cadrul expozitiei gazduite de MNAR.
Potrivit comunicatului, lucrarile din expozitia „Victor Brauner. Intre oniric si ocult” provenite din colectia familiei Nastase au fost selectate de curator in baza coroborarii unor informatii rezultate din articole si semnalarea lor in diverse publicatii, a unor autentificari realizate de personalitati din domeniu. Totodata, in selectie s-a tinut cont de concordanta lor cu tematica expozitiei.