Sistemul de Garantie-Returnare este tot mai usor de adoptat pentru micii comercianti – RetuRO anunta noi imbunatatiri
Luna aceasta se implineste un an de cand Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) a devenit parte din viata noastra. Lansat pe 30 noiembrie 2023, SGR s-a dovedit un instrument important pentru un viitor mai bun si schimbarea obiceiurilor de consum, incurajand responsabilitatea fata de mediu pentru fiecare dintre noi.
Sistemul de Garantie-Returnare este o premiera pentru Romania, iar pentru provocarile intampinate in faza initiala, inerente unui program de o asemenea complexitate si anvergura, s-au cautat permanent solutii prin colaborare intre toti actorii implicati. Inca de la inceput, RetuRO, administratorul sistemului, a sustinut un dialog direct si constant cu toate partile implicate pentru a le intelege nevoile si a gasi impreuna solutii eficiente care sa faca sistemul deopotriva usor de utilizat de catre consumatori si simplu de adoptat de catre comercianti.
In ceea ce priveste comerciantii, acestia sunt o veriga cheie in sistem, intrucat reprezinta liantul intre SGR si consumatori. In efortul de a sustine adoptarea sistemului de catre comercianti, RetuRO le-a oferit constant sprijin personalizat, a organizat periodic intalniri cu acestia, oferindu-le ocazia sa adreseze intrebari si sa impartaseasca dificultatile intampinate, si a demarat o ampla campanie de informare pentru a prezenta pasii necesari pentru inscrierea in sistem. De asemenea, RetuRO a adus imbunatatiri permanente sistemului, adaptand fluxurile operationale si simplificand procedurile in aspecte cheie.
Un exemplu in acest sens il reprezinta adaptarea frecventei si a modalitatii de preluare a ambalajelor colectate, astfel incat ele sa nu devina o povara pentru operatorii din HoReCa si micii comercianti, care au semnalat adesea lipsa spatiului de depozitare. Astfel, incepand cu cea de-a doua comanda de ridicare a ambalajelor SGR, ele sunt preluate de catre transportatorii RetuRO in maximum 2 zile. La prima comanda sunt necesare 7 zile pentru a putea adauga adresa magazinului pe ruta transportatorilor. Prin imbunatatirea timpilor de ridicare a sacilor cu ambalaje de la comercianti, punctele de returnare pot functiona fara intreruperi cauzate de lipsa spatiului de depozitare.
O alta veste buna este aceea ca, in curand, sacii necesari colectarii vor fi oferiti gratuit comerciantilor si operatorilor HoReCa, fara a mai fi facturati de catre Administratorul SGR, conform noii metodologii de calcul publicate pentru calculul tarifului de gestionare. Aceasta masura vine ca un real avantaj pentru micii comercianti, intrucat ei sunt mai predispusi sa resimta presiunea costurilor operationale. Acestia nu vor mai trebui sa aloce resurse pentru achizitionarea sacilor SGR, ceea ce le va permite sa-si concentreze bugetele pe alte nevoi importante pentru afacerea lor. Practic, devine mult mai simplu si accesibil pentru acestia sa intre in Hora Reciclarii, ceea ce poate creste in mod semnificativ numarul punctelor de colectare disponibile pentru consumatori.
Rolul comerciantilor in SGR si principalele beneficii
Indiferent de dimensiunea afacerii, comerciantii joaca un rol esential in functionarea Sistemului de Garantie-Returnare, intrucat fiecare ambalaj colectat este un pas inainte spre un mediu mai curat. Restaurantele, cafenelele, magazinele de cartier si micii retaileri devin, astfel, parteneri activi in eforturile de a reduce cantitatea de deseuri din natura.
Cu mai multe puncte de colectare in retea, se reduce aglomeratia si timpul de asteptare in fiecare punct de colectare, iar asta inseamna o experienta mai placuta atat pentru consumatori, cat si pentru comercianti.
Inscrierea in SGR si organizarea unui punct de colectare poate insemna pentru micii comercianti si o oportunitate de a atrage noi clienti, care cauta solutii simple, in proximitatea casei, pentru a returna ambalajele SGR, si implicit o crestere a vanzarilor, ajutand afacerea sa prospere.
Inscrierea in SGR, o obligatie legala
Conform legislatiei in vigoare, toti comerciantii care vand produse ambalate in recipiente precum sticle de plastic, doze de aluminiu sau ambalaje din sticla care fac parte din Sistemul de Garantie-Returnare sunt obligati sa se inregistreze pe platforma, sa semneze contractul cu administratorul sistemului si sa colecteze ambalajele returnate de catre consumatori. Masura vizeaza atat marii retaileri, cat si micii comercianti, in timp ce reprezentantii HoReCa trebuie sa colecteze ambalajele SGR ale produselor consumate in unitatea lor.
Calea spre o tara mai curata
Pornit de la zero, in doar 10 luni de la lansare, SGR a inregistrat o performanta impresionanta – romanii au returnat peste 2,3 miliarde de ambalaje, cu volume in crestere de la o luna la alta. Zilnic, zeci de milioane de ambalaje sunt recuperate prin SGR si trimise spre cele 7 centre regionale RetuRO de numarare si sortare din tara, cu scopul de a fi pregatite pentru reciclare. Astazi, SGR este un element central al politicii de mediu din Romania, cu impact semnificativ in reducerea deseurilor de ambalaje si imbunatatirea calitatii mediului.
Trebuie avut in vedere ca implementarea unui nou sistem, asa cum este SGR, are nevoie de timp pentru a intra pe un fagas normal. Este important sa privim evolutia pe termen lung si sa recunoastem ca schimbarile durabile necesita timp si efort, sprijinul si implicarea tuturor.