Echipe de cautare americane si canadiene se lupta contra cronometru pentru a gasi un submarin turistic care a disparut duminica in timpul unei scufundari la epava Titanicului. Cinci persoane se aflau la bord cand s-a pierdut contactul cu micul submarin dupa aproximativ o ora si 45 de minute de la scufundare, scrie BBC.
Operatiunea de salvare a continuat pe timpul noptii in mijlocul Atlanticului, dar pana in prezent nu a fost gasit niciun semn de la nava. Agentiile guvernamentale, marinele militare ale celor doua tari si firme comerciale de mare adancime contribuie la operatiunea de salvare.
Luni dupa-amiaza, se credea ca membrii echipajului mai aveau aproximativ patru zile de oxigen. Printre acestia se numara si omul de afaceri si exploratorul miliardar britanic Hamish Harding.
„In momentul de fata, ne concentram pe a aduce in zona cat mai multe capacitati”, a declarat intr-o conferinta de presa contraamiralul John Mauger de la Paza de Coasta a SUA.
Avioane militare, un submarin si geamanduri sonar au fost folosite pana in prezent in cautarea navei.
Epava Titanicului se afla la aproximativ 700 km la sud de St John’s, Newfoundland, desi misiunea de salvare este condusa din Boston, Massachusetts.
Paza de coasta americana a declarat ca o nava de cercetare numita Polar Prince a efectuat luni seara o cautare la suprafata a submarinului. Aceasta este folosita pentru a transporta submersibilele la locul epavei si a fost nava de sprijin in expeditia turistica de duminica.
Se crede ca ambarcatiunea disparuta este submersibilul Titan al firmei de turism OceanGate, la bordul caruia a calatorit anul trecut jurnalistul David Pogue de la CBS pentru a ajunge la epava Titanicului. El a declarat pentru BBC ca atunci cand nava de sprijin se afla direct deasupra submarinului, se pot trimite mesaje scurte intre cele doua. In caz contrar, comunicarea nu este posibila, deoarece nici GPS-ul si nici sistemele radio nu functioneaza sub apa. Pogue spune ca, de asemenea, nu este posibil ca cei aflati la bordul submarinului sa iasa singuri, deoarece sunt sigilati inauntru prin suruburi aplicate din exterior.
Contraamiralul Mauger a precizat ca zona in care au loc cautarile este „indepartata”, ceea ce face ca operatiunile sa fie dificile. La aceasta se adauga si faptul ca vizibilitatea se pierde rapid sub suprafata apei, deoarece lumina nu poate patrunde prea mult.
Site-ul OceanGate enumera cele trei submersibile pe care le detine si doar Titan este capabil sa se scufunde la o adancime suficienta pentru a ajunge la epava Titanicului.
Nava cantareste 10.432 kg, potrivit site-ului. Biletele costa 250.000 de dolari pentru o excursie de opt zile care include scufundari la epava aflata la o adancime de 3.800 m.
Pe retelele de socializare in weekend, Harding a declarat ca este „mandru sa anunte in sfarsit” ca se va afla la bordul misiunii catre epava Titanicului – dar a adaugat ca, din cauza „celei mai grele ierni din Newfoundland din ultimii 40 de ani, aceasta misiune va fi probabil prima si singura misiune cu echipaj uman catre Titanic in 2023”. Ulterior, el a scris: „Tocmai s-a deschis o fereastra meteo si vom incerca o scufundare maine”.
OceanGate a declarat ca „nu a reusit sa stabileasca comunicatii cu unul dintre vehiculele noastre de explorare submersibile”, dar ca „intreaga sa atentie [era] indreptata catre membrii echipajului din submersibil si familiile acestora”.
„Suntem profund recunoscatori pentru asistenta extinsa pe care am primit-o de la mai multe agentii guvernamentale si companii de mare adancime in eforturile noastre de a restabili contactul cu submersibilul”, a adaugat aceasta.
Compania prezinta calatoria de opt zile cu submersibilul sau din fibra de carbon drept „o sansa de a iesi din cotidian si de a descoperi ceva cu adevarat extraordinar”.
Acesta porneste din St John’s, in Newfoundland, iar fiecare scufundare completa la epava, inclusiv coborarea si urcarea, ar dura aproximativ opt ore.
Titanicul, care a fost cel mai mare vas al vremii sale, a lovit un aisberg in timpul calatoriei inaugurale de la Southampton la New York in 1912. Din cei 2.200 de pasageri si membri ai echipajului aflati la bord, peste 1.500 au murit.
Epava sa a fost explorata pe scara larga de cand a fost descoperita in 1985. Epava este impartita in doua parti, cu prova si pupa separate de aproximativ 2.600 de metri. Un camp imens de resturi inconjoara nava distrusa.
Luna trecuta, a fost creata prima scanare digitala in marime naturala a epavei cu ajutorul cartografiei de mare adancime. Scanarea arata atat scara navei, cat si unele detalii minuscule, cum ar fi numarul de serie de pe una dintre elice.
Moment cel putin ciudat la Antena 3, marti seara, in emisiunea lui Mihai Gadea. Liderul…
Liderul grupului Partidului Popular European (PPE) din Parlamentul European, Manfred Weber, a declarat marti seara,…
Activstii de mediu din provincia Trentino din nordul Italiei au inceput o campanie pentru a…
Doi membri ai echipajului unui zbor Wizz Air care a decolat de la Cluj Napoca…
Angajatii de la Arhivele Nationale din Bistrita-Nasaud au declansat o greva generala pe termen nelimitat,…
Daca America isi inceteaza sprijinul pentru Ucraina, Europa nu va putea sa-i ofere singura resursele…