Suedia suspenda trimiterea de avioane de lupta Gripen in Ucraina. Insa Moscova nu ar trebui sa aiba motive de bucurie

externe

gripen, avion de lupta

Suedia si-a suspendat planurile de a transfera avioane de lupta JAS 39 Gripen in Ucraina, anunta presa de la Kiev. Suedia vrea sa permita astfel fortelor aeriene ale Kievului sa se concentreze pe integrarea avioanelor de lupta F-16 fabricate in SUA, atunci cand acestea vor sosi. Ministrul suedez al apararii, Pal Jonson, a anuntat decizia la 28 mai, spunand ca a fost o solicitare in acest sens din partea membrilor coalitiei aviatice a NATO.

In septembrie 2023, guvernul suedez a solicitat un studiu de fezabilitate privind posibilitatea de a transfera avioane Gripen in Ucraina, potrivit postului de radio suedez Svergies.

Studiul urma sa stabileasca unde si cat de repede ar putea fi instruiti pilotii ucraineni si echipajul de la sol pe aceste avioane, cum si cand ar putea avea loc un transfer si care este termenul necesar pentru a inlocui avioanele donate. S-a sugerat ca intre 16 si 18 din flota suedeza de 90 de avioane ar fi o cantitate rezonabila.

Alti factori care au influentat orice decizie au inclus numarul actual de cadre Gripen partial construite, detinute la uzina de asamblare Saab din Linkoping, si primirea autorizatiei de la Washington, deoarece o mare parte din instrumente si electronice sunt de origine americana.

In luna februarie a acestui an, cand aderarea Suediei la NATO parea iminenta, s-a transmis ca tara a decis intr-adevar sa ofere Gripen-uri Ucrainei. Suedia a aderat oficial la Alianta la 7 martie.

Prin urmare, ultimul anunt al lui Jonson a reprezentat o lovitura pentru Kiev, ambasadorul Ucrainei in Suedia, Andrii Plakhotniuk, declarand la 29 mai ca avioanele sunt inca extrem de necesare si ca spera ca Stockholm sa isi reconsidere decizia.

Doua zile mai tarziu, la 31 mai, ministrul suedez de externe, Tobias Billstrom, a declarat, in marja reuniunii ministrilor NATO de la Praga: „Deocamdata nu vom furniza Gripen suedez, deoarece mesajul coalitiei F-16 este ca va fi dificil [pentru Ucraina] sa integreze doua tipuri de aeronave in acelasi timp”.

Cu toate acestea, se pare ca nu este posibil ca totul sa fie pierdut. Billstrom a declarat ca este inca posibil ca Gripen-urile sa poata fi furnizate dupa ce coalitia isi va face treaba, iar F-16 vor ajunge si vor functiona. El a mai anuntat apoi ca, pentru a sprijini F-16, Suedia va furniza Ucrainei doua aeronave Saab 340 echipate cu suita de sisteme de detectare si control aerian de avertizare timpurie si control (AEW&C) ASC 890.

La 31 mai, presedintele Zelenski, impreuna cu prim-ministrul Suediei, Ulf Kristersson, au semnat un acord de cooperare in domeniul securitatii. Acordul, care va fi valabil timp de 10 ani, va oferi Ucrainei un ajutor militar in valoare medie anuala de 2,2 miliarde de euro (2,4 miliarde de dolari). In cadrul acordului este inclusa posibilitatea ca avioanele Gripen, obuzierele autopropulsate Archer si vehiculele de lupta CV90 sa fie transferate la Kiev.

Saab JAS 39 Gripen este un avion de lupta multirol, monomotor, de generatia a patra, construit de producatorul suedez Saab Military Aircraft. Acesta este echipat cu o capacitate puternica de razboi electronic (EW) si este compatibil cu o gama larga de arme aeriene standard NATO.

Denumirea sa JAS provine de la termenii suedezi: Jakt (aer-aer), Attack (aer-suprafata) si Spaning (recunoastere) – roluri pe care armata suedeza dorea ca aeronava sa le indeplineasca. Rezultatul a fost Gripen (Gryphon), un avion de lupta multirol usor, manevrabil, usor de intretinut si eficient din punct de vedere al costurilor, care a intrat in serviciu in 1996.

Nu este la fel de mare, rapid sau capabil ca F-16, dar flexibilitatea si versatilitatea sa il fac atractiv. Fiind mai putin sofisticat decat avioanele americane, este relativ ieftin si usor de intretinut. Poate opera de pe piste si autostrazi nepregatite, cu un timp de intoarcere rapid, ceea ce il face mai greu de tintit de catre inamic. Poate transporta majoritatea acelorasi arme ca si F-16,ceea ce face ca interoperabilitatea sa fie mai simpla.

Saab a produs peste 300 de unitati in ultimii 28 de ani, cu sapte variante imbunatatite, cel mai recent model fiind JAS 39F Gripen. In prezent, acesta este operat de peste sase tari, printre care Brazilia, Africa de Sud, Cehia, Ungaria si Thailanda, multe altele manifestandu-si interesul de a achizitiona acest avion.

Ucraina le-a cerut partenerilor sai din NATO (si din afara NATO) sa ii ofere toate avioanele de vanatoare si bombardiere de lupta disponibile, inclusiv avionul francez Dassault Mirage 2000, avionul Typhoon Eurofighter, avionul american F-18 si altele.

Coalitia aviatica a NATO considera ca este prudent sa se mearga pe ceea ce este disponibil si pe ceea ce ucrainenii ar putea invata sa opereze si sa intretina intr-un interval de timp realist. In prezent, acesta este F-16, subliniaza Kyiv Post.

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre: ,

Comentarii: