Adrian Nastase a anuntat, suparat, vineri ca isi retrage tablourile din expozitia „Victor Brauner. Intre oniric si ocult”, gazduita de Muzeul National de Arta al Romaniei. Mai multi experti in arta au declarat ca o parte din tablourile lui Nastase sunt falsuri. „Sunt convins ca fiii mei vor stii sa le pastreze sau sa le valorifice candva. Posibil in strainatate”, a amenintat Nastase.
„Se spune ca Deng Xiaoping a avut o anumita strategie in legatura cu evenimentele din Piata Tiananmen. Aceea de a astepta pentru a-i afla pe cei care ii erau impotriva. Am decis, initial, sa procedez la fel in legatura cu atacurile la adresa lucrarilor Brauner, din colectia mea, incluse in expozitia de la MNAR. Am asteptat, cum era normal, ca directia muzeului – cea care mi-a solicitat lucrarile si care le-a selectat pentru a le expune – sa se pronunte.
Au fost patru zile de linsaj mediatic in care am reusit sa fac celebrul test al aviatorilor ‘friend or foe’. Interesant este ca acum au aparut in peisaj si progeniturile unor fosti tradatori, ‘experti’ ai colectiilor de arta regale disparute din Romania sau au fost reactivate personaje din arhivele CNSAS”, a scris Nastase pe blog.
„Am crezut, cu naivitate, ca ma bucur de un anumit respect in lumea artei tinand seama de contributiile mele ca premier in acest domeniu – muzee si colectii, biblioteci, sute de obiective restaurate (mentionez doar Muzeul National de arta contemporana sau Muzeul hartilor si multe altele), indemnizatiile de merit pentru 700 de oameni de cultura , proiectul Orasului artistilor (care, din pacate, nu a fost dus pana la capat de guvernarile ulterioare).
Recunosc, am fost afectat de modul in care oameni pe care i-am pretuit au incercat sa ma foloseasca drept “collateral damage” intr-o batalie de reglare de conturi. M-as fi asteptat deci la o semnalare personala, de buna credinta, in masura in care unele lucrari vizate fusesera expuse si in urma cu 20 de ani .
(…) Am reflectat la lucrurile care s-au intamplat si am decis ca nu este cazul ca membrii familiei mele sa treaca printr-o perioada de linsaj mediatic, asa cum s-a intamplat cu 15/20 de ani in urma, pornind de la tot felul de persoane care sa-si dea cu parerea despre lucrarile mele aduse in expozitie. Am crezut ca pot participa la un eveniment deosebit cu cateva lucrari de arta pe care le consider interesante.
(…) De aceea am decis, ca forma de protest, sa retrag din expozitie toate lucrarile, nu numai pe cele expuse anterior la Piatra Neamt. I-am comunicat aceasta decizie domnului director general Calin Stegerean. Fac acest lucru dintr-un sentiment de revolta dar si pentru ca nu vreau sa creez probleme conducerii Muzeului care a selectat lucrarile pentru expozitie. Mi s-a sugerat, in calitate de colectionar, sa arat spre conducerea Muzeului care a girat alegerea lucrarilor. Nu este genul meu sa actionez in acest fel. Stiu ca se da o lupta subterana in muzeu dar, si in afara sa, pentru diverse curatorii. Nu vreau sa creez probleme nici doamnei ministru Turcan care a avut o pozitie corecta in legatura cu isteria de acuzatii. Am crezut ca, dupa 2004, sentimentele de ura se vor atenua. M-am inselat, din pacate. In ceea ce priveste lucrarile, sunt convins ca fiii mei vor stii sa le pastreze sau sa le valorifice candva. Posibil in strainatate”, a adaugat Nastase.
Citeste si: Ciolacu, despre cea mai corupta guvernare a PSD din istorie: „Adrian Nastase a avut o guvernare de exceptie”
Istoricul de arta Adrian Buga lanseaza acuzatii grave in legatura cu expozitia „Victor Brauner. Intre oniric si ocult”, gazduita de Muzeul National de Arta al Romaniei. El afirma ca sunt expuse si lucrari livrate de membri al familiei Adrian Nastase care sunt falsuri.
„Cateva detalii despre expozitia Victor Brauner. Scriu acest text in care doresc sa punctez cateva detalii extrem de importante despre expozitia ‘Victor Brauner. Intre oniric si ocult’ desfasurata in prezent la Muzeul National de Arta al Romaniei, proiect conceput si coordonat de Calin-Alexiu Stegerean (curatorul expozitiei si Directorul General al MNAR), printr-o productie realizata de Muzeul National de Arta al Romaniei.
In aceasta expozitie, destul de bine argumentata vizual, au fost aduse lucrari de arta, carti, fotografii si filme din diferite muzee romanesti si straine, cat si din colectii particulare: lucrari de pictura si grafica de la Muzeul National de Arta al Romaniei, Musee national d’art moderne – Centre Pompidou, Musee d’Art moderne et contemporain de Saint-Etienne Metropole, Musee d’Art moderne et contemporain de Strasbourg, Muzeul de Arta Vizuala Galati, Muzeul Tarii Crisurilor Oradea. Colectiile particulare: Octavian Brandeu, Anca Vlad, Gheorghe Burtea, Cristinel Popa, Jean-Michel Runacher, Beatrix si Christian Derveloy, Damian Florea, Adrian Nastase, Andrei Nastase, Mihnea Nastase.
Situatia cea mai grava, fiind gata sa protestez public, este legata de problemele grave de autenticitate ale unor opere de arta care fac parte din expozitia Brauner. Sunt cunoscute ca lucrari cu mari probleme de autenticitate lucrarile care fac parte din colectiile: Adrian Nastase, Andrei Nastase, Mihnea Nastase.
Recomand ca muzeul MNAR sa faca urgent o contraexpertiza realizata de experti internationali in opera lui Brauner, care sa confirme sau sa infirme acuzele legate de problemele de autenticitate ale operelor din colectiile: Adrian Nastase, Andrei Nastase, Mihnea Nastase.
Tot timpul am luptat impotriva vanzarii obiectelor de arta false, mi-am dedicat timpul, activitatea profesionala si experienta in a descoperi doar lucrari originale, iar o lucrare originala, contrar uneia false, are un efect de ridicare a spiritului privitorului si ajuta nespus cultura nationala, iar in cazul lui Brauner – internationala.
Adevarul societatii artistice si culturale romanesti trebuie spus doar prin lucrarile originale, iar falsul este egal cu minciuna din societatea noastra, este egal cu tot ce este nociv, cancerigen. Falsul pangareste si distruge orice valoare culturala, iar daca se dovedeste prin contraexpertize ca in expozitia mentionata mai sus s-au introdus cu buna stiinta lucrari cu probleme de autenticitate, atunci trebuie stabilita o comisie in care curatorul expozitiei si Directorul General al MNAR sa argumenteze motivele introducerii acestor lucrari in expozitia Brauner.
O grava eroare, mai ales cand refuzi sa colaborezi cu experti ai muzeului sau cu experti internationali, este de a fi curatorul unor expozitii pentru pictorii pe care nu-i cunosti si nu-i stapanesti. Aviz pentru viitor in cazul urmatoarelor expozitii organizate de MNAR.
Original vs. fals!
Opera de arta se naste prin autorul ei – prin creatorul sau. Din autor si din adevarul vietii sale apar toate efluviile cercetarilor viitoare de care se bucura istoricii de arta, antropologii, specialistii sau simpli privitori. Adevarul dintr-o opera de arta originala nu indulceste si nu recurge la perifraze, la umpluturi si la minciuni. Adevarul dintr-o opera de arta originala indeparteaza valul sau iluzia pe care falsurile le poarta.
Avand acces la realitatea data de Adevar a unei opere de arta, recomand sa cerem sa se faca publice expertizele lucrarilor de arta din colectiile mentionate mai sus, sa cerem sa se faca publice cercetarile expertilor muzeului de arta, cei care s-au ocupat de expozitia Brauner, sa cerem sa se faca publice studiile legate de provenienta lucrarilor de arta din colectiile: Adrian Nastase, Andrei Nastase, Mihnea Nastase.
Mentionez ca autenticitatea si integritatea unor opere de arta au relevanta administrativa, atat pentru statul roman, cat si pentru institutiile muzeale care au trimis lucrari de arta in expozitia Brauner, iar pentru natiunea franceza (prin Musee national d’art moderne – Centre Pompidou, Musee d’Art moderne et contemporain de Saint-Etienne Metropole) protejarea patrimoniul cultural national de asocierea lucrarilor din patrimoniu lor cu lucrarile false este un obiectiv al intereselor de securitate nationala si angajeaza responsabilitatea Statului francez.
Daca nu se fac publice expertizele cerute si nu se da voie sa se faca o contraexpertiza a lucrarilor mentionate, iar aceste lucrari vor fi reproduse in viitorul catalog al expozitiei Brauner, voi fi nevoit sa PROTESTEZ PUBLIC in fata muzeului si in fata sediului MINISTERULUI CULTURII.
Intre oniric si incult! Falsul = Cancer!”, a scris Buga pe Facebook.
Anterior, criticul de arta Pavel Susara, presedintele Asociatiei Expertilor si Evaluatorilor de Arta din Romania (AEEAR), a acuzat conducerea Muzeului National de Arta de „grave erori institutionale muzeografice si curatoriale”, prin prezentarea de „falsuri” in expozitia „Victor Brauner. Intre oniric si ocult”, solicitand interventia Ministerului Culturii pentru „clarificarea si eliminarea” problemei.
„Intrucat in expozitia dedicata lui Victor Brauner (‘Victor Brauner. Intre oniric si ocult’), deschisa din 1 decembrie 2023, ora 10,00 si pana in 30 aprilie 2024, la parterul Galeriei Nationale a Muzeului National de Arta al Romaniei, a fost introdus un numar de lucrari in mod evident inautentice, adica falsuri Victor Brauner, dar si altele cel putin dubioase, va rugam sa dispuneti constituirea unei comisii de experti, cu participarea unui expert international in opera lui Victor Brauner, pentru clarificarea acestui fapt inadmisibil, dar si pentru scoaterea publicului din confuzie”, se precizeaza in scrisoarea transmisa Ministerului Culturii si postata pe Facebook.
Potrivit criticului, „indiferent daca la baza acestei grave erori institutionale, muzeografice si curatoriale se gaseste incompetenta sau complicitatea cu distorsiunile de pe piata de arta, fenomenul trebuie clarificat si eliminat, fiindca altfel el viciaza fenomenul artistic romanesc, piata de arta si credibilitatea institutiilor noastre culturale de varf pe un termen greu de evaluat”.
Reactia Muzeului National de Arta al Romaniei
„Expozitia Victor Brauner a fost organizata cu lucrari din colectia Muzeului National de Arta al Romaniei, a Centrului Pompidou, Muzeul de Arta Moderna Saint Etienne, Muzeul de Arta Moderna si Contemporana din Strasbourg, din colectii particulare din Romania si Franta. Pentru acestea s-au avut in vedere autentificari ale unor experti recunoscuti si prezenta lor in surse bibliografice care nu a fost contestata in lucrari cu caracter stiintific.
Prin urmare, Muzeul National de Arta al Romaniei nu a luat cunostinta pana in prezent de existenta unor falsuri in expozitiile pe care le-a organizat”, a transmis muzeul.
Fostii procurori DNA Mircea Negulescu (supranumit Portocala de trusturile de presa anti-DNA) si Gabriel Onea…
Update ISU- ILFOV : Pentru a asigura necesarul de apa, au fost solicitate in sprijin…
Dupa aterizarea istorica a booster-ului sau, SpaceX se pregateste pentru un alt test indraznet. Compania…
Premierul ceh Petr Fiala considera nerealista crearea unui serviciu comun de informatii la nivelul UE.…
Germania trece printr-o criza structurala - cu exporturi in scadere, preturi ridicate la energie si…
Rusia a cerut ca Ucraina sa isi reduca drastic armata si sa cedeze teritoriile partial…