Tablourile de Picasso care au starnit un razboi al sexelor in Australia erau false. Curatorul muzeului a recunoscut ca este autorul lor

life

Au fost catalogate drept opere de arta ale lui Pablo Picasso, picturi atat de valoroase incat decizia unui muzeu de arta australian de a le expune intr-o expozitie doar pentru femei a dus la intentarea unui proces pentru discriminare de gen. Picturile au ajuns din nou in presa internationala atunci cand muzeul le-a agatat intr-o toaleta pentru femei pentru a ocoli o hotarare legala care spunea ca barbatilor nu li se poate interzice sa le vada.

Dar saptamana aceasta s-a aflat ca operele de arta nu sunt cu adevarat ale lui Picasso sau ale altor artisti renumiti considerati creatorii lor, cand curatorul expozitiei destinate exclusiv femeilor a recunoscut ca le-a pictat ea insasi, potrivit The Guardian si AP.

Kirsha Kaechele a scris miercuri pe blogul Muzeului de Arta Veche si Noua (MONA) din Tasmania ca ea este creatorul lucrarilor dupa ce a primit intrebari de la un reporter la Guardian Australia si de la Administratia Picasso din Franta cu privire la autenticitatea acestora.

Muzeul a sustinut anterior ca Kaechele a mostenit picturile de la strabunica ei, despre care spunea ca a fost una dintre iubitele lui Picasso si a petrecut o vacanta cu el.

Kaechele a recunoscut, de asemenea, ca si alte lucrari care au fost expuse in Ladies Lounge erau falsuri, inclusiv sulitele care au fost descrise ca antichitati si un covor despre care se spunea ca apartinea candva Reginei Maria a Danemarcei.

„Dati-mi voie sa explic – nu am de ales decat sa explic. La dreapta, un jurnalist – m-a prins! La stanga, o scrisoare de la Administratia Picasso. `Ati fi atat de amabila sa explicati…?` Francezii sunt intotdeauna atat de manierati!”

In postare, Kaechele a spus ca a asteptat „rabdatoare” timp de aproape patru ani ca adevarul sa fie descoperit, desi a atarnat accidental unul dintre tablourile false cu susul in jos.

„In urma cu trei ani aveam o fantezie cu scandalul starnit: `Au fost descoperite tablouri de Picasso false: Frauda in lumea artei`. Mi-am imaginat ca un expert in Picasso, sau poate doar un fan al lui Picasso, sau poate doar cineva care cauta chestii pe google va vizita Ladies Lounge si va vedea ca pictura este cu susul in jos si ma va demasca pe retelele de socializare”, a scris Kaechele. Dar nimeni nu a facut-o.

Saga a inceput in 2020, cand Kaechele a creat la MONA o zona destinata exclusiv femeilor, pentru ca vizitatoarele sa „se delecteze in compania pura a femeilor” si ca o declaratie cu privire la excluderea acestora din spatiile dominate de barbati de-a lungul istoriei.

Asa-numitul Ladies Lounge oferea high tea, masaje si sampanie servite de majordomi barbati si era deschis tuturor celor care se identificau ca femei. Etichete cu titluri ciudate si absurde au fost afisate alaturi de picturi false, antichitati si bijuterii care erau „destul de evident noi si, in unele cazuri, din plastic”, a adaugat ea.

Expozitia trebuia sa prezinte „cele mai importante opere de arta din lume”, a scris Kaechele in aceasta saptamana, pentru ca si barbatii „sa se simta exclusi”.

A mers. In martie, MONA – renumit in Australia pentru expozitiile si evenimentele sale ciudate si subversive – a fost silit de Tribunalul Civil si Administrativ din Tasmania sa nu mai refuze intrarea barbatilor in Ladies Lounge, dupa o plangere a unui individ suparat ca i s-a interzis accesul in sala in timpul unei vizite din 2023.

Expozitia a fost considerata discriminatorie, a hotarat tribunalul, iar barbatul a fost discriminat in parte pentru ca lucrarile de arta din Ladies Lounge erau atat de valoroase. Kaechele le-a descris in audienta drept „o selectie atent facuta de picturi ale artistilor de top din lume, inclusiv doua picturi care demonstreaza in mod spectaculos geniul lui Picasso”.

Tribunalul a ordonat muzeului sa inceteze sa refuze intrarea barbatilor. In hotararea sa, acesta a criticat, de asemenea, cateva femei care au participat la audiere in sprijinul lui Kaechele, purtand tinute de afaceri asortate si care si-au incrucisat si desfacut picioarele la unison pe tot parcursul audierii. O femeie „a citit cu atentie texte feministe”, iar grupul a parasit tribunalul „intr-un mars lent condus de doamna Kaechele pe o melodie a lui Robert Palmer”.

Conduita lor a fost „nepotrivita, nepoliticoasa si lipsita de respect si, in cel mai rau caz, batjocoritoare si dispretuitoare”, a aratat judecatorul.

In loc sa permita intrarea barbatilor la expozitie, Kaechele, care este casatorita cu proprietarul muzeului, David Walsh, a exploatat o lacuna legala si a instalat in spatiu o toaleta functionala, transformand-o intr-o toaleta pentru femei.

Presa internationala a prezentat subiectul in luna mai, aparent fara a se intreba de ce o galerie ar agata picturi Picasso intr-o toaleta publica. Cu toate acestea, The Guardian Australia si Administratia Picasso a intrebat-o pe Kaechele despre autenticitatea lucrarilor, determinand marturisirea.

Un purtator de cuvant al MONA a declarat pentru Associated Press ca galeria nu va oferi mai multe detalii despre scrisoarea pe care Kaechele a spus ca a primit-o de la Administratia Picasso. Cand AP a cerut MONA sa confirme ca declaratiile din postarea lui Kaechele pe blog, intitulata

„Arta nu este adevarul: Pablo Picasso”, sunt corecte, purtatorul de cuvant, Sara Gates-Matthews, a spus ca postarea este „cu adevarat marturisirea lui Kirsha”.

„Sunt flatata ca oamenii au crezut ca strabunica mea a petrecut vara cu Picasso la castelul ei elvetian, fiind iubiti, iar ea a aruncat cu o farfurie in el din cauza unor indiscretii, care l-a lovit in cap si asa a aparut crapatura vizibila in farfuria din ceramica aurita din Ladies Lounge. Farfuria l-ar fi ucis – era facuta din aur solid. Ei bine, l-ar fi lovit in frunte pentru ca farfuria adevarata este de fapt o moneda”, a scris Kaechele, referindu-se la eticheta unui tablou.

Expertii in arta au criticat marturisirea considerand ca fapta in sine este o „copilare” si „neprofesionista”, avertizand ca ar putea face publicul sa se simta „tradat sau pacalit”.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: