Taxi taiat in doua de aripa unui avion. Accidente care au marcat istoria aviatiei. Pilotul: „Wow, am tras acceleratia in partea gresita”
Zborul 235 al companiei TransAsia Airways a devenit unul dintre cele mai spectaculoase accidente din istoria aviatiei. Avionul s-a prabusit la scurt timp dupa decolarea de pe un aeroport din Taiwan, deoarece pilotul nu a reusit sa identifice si sa reactioneze corespunzator la o problema la motor.
Prabusirea din 4 februarie 2015 a provocat moartea a 43 de persoane si ranirea altor 14. Caderea dramatica a aeronavei de pe cer a fost surprinsa pe o inregistrare video, care arata cum avionul se prabuseste pe un pod, unde a acrosat un taxi inainte de a cadea in raul Keelung, aflat mai jos. Soferul taxiului a suferit, de asemenea, rani grave, iar un pasager a suferit rani minore.
Consiliul pentru Siguranta Aviatiei din Taiwan a informat apoi ca pilotii nu au setat corect programarea unuia dintre motoarele turbopropulsoare ale avionului ATR 72-600 inainte de decolare, informeaza USA Today.
Echipajul nu a reactionat apoi in mod corespunzator pentru a incepe procedurile de urgenta si pentru a lua masuri corective, se arata in raportul de 299 de pagini al investigatiei. In schimb, pilotul a oprit singurul motor al avionului, potrivit raportului.
„Wow, am tras acceleratia in partea gresita”, a spus un pilot cu 9 secunde inainte de impact, potrivit unei transcrieri din raport.
Avionul a ajuns la o inaltime maxima de 1.630 de picioare, calatorind cu 117 mile pe ora, se arata in raport. Copilotul a reusit sa sune la turnul de control al traficului aerian cu 1 minut inainte de impact, in timp ce alarmele avertizau despre un blocaj si despre oprirea pilotului automat din cauza problemei la motor, se arata in raport.
Pilotul in varsta de 42 de ani, care s-a alaturat TransAsia dupa ce a servit in fortele aeriene, nu a putut indeplini standardele de performanta pentru a zbura pe Airbus A330, dar a fost aprobat pentru ATR 72 si zbura cu compania aeriana din martie 2011. In timpul unei evaluari din 2014, i s-au acordat calificative nesatisfacatoare pentru „pornirea anormala a motorului” si „aprinderea motorului” si i s-a spus ca „managementul cabinei de pilotaj si planificarea zborului trebuie imbunatatite”, se arata in raport.
„Echipajul nu a raspuns la avertismentele de pierdere a echilibrului in timp util si in mod eficient”, se arata in raport. „Aeronava a intrat in impas si a continuat sa coboare in timpul incercarii de repornire a motorului”.
Prabusirea a distrus avionul, ucigand 39 de pasageri, trei piloti si o insotitoare de bord. Treisprezece pasageri si o insotitoare de bord au suferit rani grave, iar un pasager a suferit rani minore.
Lipsa de pregatire a fost invocata in mai multe accidente aviatice mortale din ultimii ani.