Transportatorii romani sunt pusi in fata unei provocari majore. Pana la 31 decembrie 2024, toate camioanele si vehiculele de transport marfa care opereaza intre tarile Uniunii Europene trebuie sa fie echipate cu tahografe inteligente versiunea 2, conform unei reguli europene stricte.
Tahograful inteligent 2 este un dispozitiv care monitorizeaza automat orele de condus, opririle si locatia vehiculului, asigurandu-se ca soferii respecta perioadele de odihna si ca siguranta in trafic este mentinuta la standarde inalte, conform UNTRR.
Desi termenul limita se apropie rapid, doar o mica parte din vehiculele romanesti sunt deja echipate cu acest nou tahograf. Pana in prezent, doar 10.000 de camioane din cele aproximativ 60.000 folosite pentru transportul international in UE au fost modernizate corespunzator.
Instalarea acestor dispozitive presupune costuri si timp considerabile, iar multi transportatori se tem ca nu vor reusi sa se incadreze in termenul limita. Daca nu se conformeaza la timp, acestia risca sa fie interzisi de la transporturile internationale incepand cu 1 ianuarie 2025.
Sanctiunile sunt severe pentru cei care nu respecta aceasta regula. In Germania, lipsa tahografului inteligent este considerata o incalcare grava a legii, in timp ce in Franta sanctiunile pot include amenzi de pana la 30.000 de euro si chiar un an de inchisoare. Mai mult, vehiculele care nu sunt conforme risca sa fie oprite la frontiera, unde vor fi transportate la un atelier autorizat pentru a li se instala tahograful necesar, ceea ce ar insemna costuri suplimentare semnificative.
In prezent, Romania ocupa locul trei in ceea ce priveste transporturile internationale in UE, contribuind semnificativ la economia tarii. Industria de transport rutier reprezinta o parte importanta din exporturile de servicii ale Romaniei, cu o valoare de 7,81 miliarde de euro in 2023, depasind exporturile din sectorul IT. Daca transportatorii nu reusesc sa se conformeze la timp si sa continue sa opereze in spatiul european, impactul asupra economiei romanesti ar putea fi unul semnificativ si negativ, cu pierderi majore de venituri si locuri de munca.
UNTRR (Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania) a solicitat autoritatilor romane si europene sa extinda cu doi ani termenul de echipare cu tahografele noi. Extinderea ar permite transportatorilor sa efectueze instalarea tahografului in timpul inspectiilor tehnice periodice, ceea ce ar reduce costurile si ar oferi mai mult timp pentru implementare.
UNTRR subliniaza, de asemenea, ca nu doar transportatorii romani se confrunta cu aceste dificultati.
Intr-un sondaj realizat de IRU (Uniunea Internationala a Transporturilor Rutiere), doar 6,42% dintre vehiculele chestionate au fost deja echipate cu tahograful inteligent versiunea 2. In plus, intarzierile in implementare sunt exacerbate de faptul ca in Romania exista doar doi producatori privati de tahografe, care au drept exclusiv de vanzare, ceea ce limiteaza concurenta si creste preturile pentru transportatori. Spre deosebire de alte state din UE, transportatorii romani nu pot cumpara si monta tahografe din alte tari fara a plati taxe suplimentare catre reprezentantii locali.
Aceste probleme ameninta pozitia Romaniei ca unul dintre liderii in transportul rutier de marfa din Europa.
UNTRR continua sa faca presiuni asupra autoritatilor romane si europene, cerand sprijin si masuri care sa ajute transportatorii sa se conformeze noilor reguli. Printre aceste masuri se numara extinderea termenului limita cu doi ani si accesul la fonduri europene care sa ajute la acoperirea costurilor mari de modernizare. De asemenea, UNTRR subliniaza ca alte state membre, precum Spania, au introdus deja programe de sprijin financiar pentru transportatori, iar Romania ar trebui sa urmeze acest exemplu pentru a evita pierderile din sectorul transporturilor.
In acest context, transportatorii romani sunt nevoiti sa se adapteze rapid si sa gaseasca solutii pentru echiparea vehiculelor lor cu tahografe inteligente, in ciuda provocarilor legate de costuri si de capacitatea limitata de instalare. Mii de companii de transport din Romania se confrunta cu incertitudinea viitorului si se pregatesc pentru o perioada dificila, in care se decide accesul lor la piata europeana.
Intre timp, UNTRR organizeaza discutii la Bruxelles pentru a evidentia aceste probleme si pentru a incerca sa obtina o solutie favorabila care sa protejeze transportatorii romani de riscul excluderii de pe piata internationala.
Generalul Catalin Ranco Pitu, fost procuror-sef al Sectiei Parchetelor Militare si unul dintre cei mai…
Mii de cetateni slovaci au iesit aseara pe strazile tarii pentru a protesta impotriva guvernului…
Ministrul finlandez de externe, Elina Valtonen, i-a indemnat pe liderii occidentali sa se abtina de…
Politistii din Suceava atrag atentia asupra unei noi metode de inselaciune, dupa ce un sofer…
Ucraina va aplica de luni "masuri de restrictie" in consumul de electricitate pe tot teritoriul…
Autoritatile din Sinaia au inceput procesul de inzapezire artificiala pe partia Laptici 1 din Valea…