Turnatoriile lui Isarescu. Ce scria actualul guvernator al BNR in rapoartele catre Securitate
CNSAS sustine ca guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, a activat ca informator in perioada 1979-1989, furnizand fostei Securitati informatii prin care se denuntau activitati potrivnice regimului totalitar comunist, precum comentarii negative la adresa nivelului de trai din Romania.
Curtea de Apel Bucuresti a dat publicitatii joi cererea prin care CNSAS solicita judecatorilor sa constate calitatea de colaborator al Securitatii in cazul guvernatorului BNR Mugur Isarescu.
„Invederam onoratei instante ca, din analiza dosarelor (…), rezulta ca domnul (Mugur Isarescu, n.r.) a colaborat cu organele de Securitate, furnizandu-le informatii sub nume conspirativ (…). La stabilirea identitatii dintre sursa (…) si dl. (Mugur Isarescu- n.r.) au fost avute in vedere mai multe documente, pe care le atasam in copie certificata, potrivit legii, respectiv: dosarul nr. (cota CNSAS) – Dosar obiectiv, dosar nr. (cota CNSAS) – Dosar obiectiv. Astfel, in cuprinsul tabelului privind reteaua informativa datat 3.05.1989 se gaseste consemnarea (…) cu numele conspirativ (…); data obtinerii aprobarii de partid (…) 16.03.1986. Facem precizarea ca, desi este mentionata obtinerea aprobarii de partid la data de 16.03.1986, celelalte documente din dosar atesta faptul ca dl. (Mugur Isarescu, n.r) a fost folosit in calitate de persoana de sprijin/sursa inca din 1979. Prin urmare, se poate deduce ca abia la data mentionata s-a obtinut aprobarea organelor de partid, in perioada 1982 – 1986 fiind folosit de organele de securitate fara aprobarea PCR”, se arata in documentul trimis in instanta de CNSAS.
CNSAS citeaza mai multe documente privind colaborarea lui Isarescu cu fosta Securitate comunista.
„De asemenea, argumente in sprijinul existentei identitatii dintre sursa (…) si dl. (Mugur Isarescu, n.r.) rezulta si din alte documente, astfel cum sunt acestea precizate in cadrul observatiilor preliminare de la pct. 5 din nota de constatare (…), respectiv: document olograf semnat de (…) cu numele real (…); Modificarea, de catre ofiter, in textul unei note a sursei (…), a pasajului ‘mi-a spus ca am fost cautat’ cu ‘mi-a spus ca (…) a fost cautat (…); Mentionarea de catre sursa (…), in textul unei note (…), a adresei la care locuieste, care coincide cu domiciliul dl. (Mugur Isarescu, n.r.) din aceeasi adresa (…); Coroborarea informatiilor din dosarul (…) care atesta desfasurarea unei combinatii privind verificarea sinceritatii si loialitatii sursei (…), actiunile propuse desfasurandu-se de fapt asupra dl. (Mugur Isarescu, n.r.); Mentiunile ofiterilor conform carora informatiile furnizate de alte surse, care privesc evenimente la care a participat si dl. (Mugur Isarescu, n.r.), se verifica prin sursa (…); Calitatea dl. (Mugur Isarescu, n.r.) de sursa a organelor de securitate, fara consemnarea numelui conspirativ, este atestata in diverse alte documente (…)”, sustine CNSAS.
Conform CNSAS, Mugur Isarescu a activat ca informator al Securitatii in perioada 1979-1989, iar pe parcursul colaborarii cu Securitatea el a furnizat informatii prin care se denuntau activitati potrivnice regimului totalitar comunist, precum comentarii negative la adresa nivelului de trai din Romania sub regimul comunist, in comparatie cu alte tari.
„Asa cum rezulta din nota de constatare nr. (…), dl. (Mugur Isarescu, n.r.) a activat ca informator, cu numele conspirativ (…), in perioada 1979-1989, fiind recrutat de catre (…), avand in vedere calitatea domniei sale de cercetator (…). Pe parcursul colaborarii cu Securitatea, acesta a furnizat informatii prin care se denuntau activitati potrivnice regimului totalitar comunist, precum comentarii negative la adresa nivelului de trai din Romania sub regimul comunist in comparatie cu alte tari – notele din 16.12.1987 (…) si 05.03.1985 (…). Analizand informatiile furnizate de catre parat, apreciem ca acestea vizeaza ingradirea dreptului la viata privata (art. 17 din Pactul International privind Drepturile Civile si Politice si art. 12 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului) si a dreptului la libertatea cuvantului (art. 28 din Constitutia Romaniei din 1965, art. 19 din Pactul International privind Drepturile Civile si Politice si art. 19 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului)”, se mai spune in cererea CNSAS trimisa la CAB.
„Retinem, astfel notele din 16.12.1987 si 05.03.1985, redactate olograf si semnate de parat cu numele conspirativ (…), prin care acesta informa Securitatea despre comentariile negative ale unor persoane la adresa nivelului de trai din Romania sub regimul comunist fata de alte tari, respectiv:
– In legatura cu atitudinea din ultimul timp a I.D., sursa poate relata: 1. Are rabufniri destul de dese de nemultumire fata de aspect sociale precum: transportul in comun din Drumul Taberii (acuzat ca ii rapeste mai mult de o ora); incalzirea locuintei in care traieste; aprovizionarea cu alimente; programele de televiziune. Are tendinta de a face comparatii cu situatia din alte tari. /…/ 3. Sursa a constatat o accentuare evidenta a manifestarilor de nemultumire, dup ace a divortat. /…/ (…)
– In legatura cu intalnirea din 05.03.1985 dintre E.D. si M.I. si D.W. /…/ sursa poate relata urmatoarele: /…/ d. D.W. in discutii a mentionat dificultatile intampinate de membrii comunitatii diplomatice din Bucuresti in aceasta iarna (in legatura cu asigurarea gazelor si caldurii). A aratat ca diplomatii acreditati la Bucuresti isi exprima nedumerirea in legatura cu acest lucru, intrucat de regula membrii corpului diplomatic sunt protejati in orice tara, in Romania insa ei au stat in conditii mai dificile decat populatia. 3. A manifestat interes fata de eventualelemasuri care vor fi luate in Romania pentru depasirea acestor dificultati. De asemenea, daca in Romania sunt discutate efectiv alternative de dezvoltare economica sau numai se repeat linia oficiala. 4. A pus intrebari in legatura cu unele neconcordante intre cifrele publicate in presa privind indeplinirea planului de dezvoltare a Romaniei (de exemplu, din anuarul statistic al R.S.R. reiese ca ponderea tarilor socialiste in comertul nostrum exterior este de circa 45%, pe cand din datele comunicatului de indeplinire a planului este 54%”, se mai arata in document.