Un avocat din Oradea a obtinut daune de peste 40.000 de euro de la Wizz Air, dupa ce cursa cu care urma sa zboare a fost anulata fara explicatii
Un oradean s-a luptat cu compania ungara de transporturi aviatice low-cost Wizz Air si a invins-o in instanta. Mircea Ursuta, avocat de profesie, a obtinut pentru sine si alti trei membri ai familiei cate 10.000 euro daune morale pentru aproape o saptamana in care a suportat batjocura companiei, la ale carei servicii apelase pentru a ajunge intr-o vacanta in capitala Spaniei si a reveni apoi in tara.
La plecare, oradenii au luat avionul din Sibiu, unde trebuiau sa si aterizeze la intoarcere, dar cursa de retur a fost anulata fara sa fie anuntati. Au reusit sa revina, cu intarziere de 5 zile, dintr-un alt oras spaniol, Barcelona, si nu in Romania, ci in Ungaria. In tot acel timp nu au primit nicio explicatie si niciun fel de asistenta de la Wizz.
„Am zburat de la Sibiu la Madrid pe 28 decembrie 2020, iar pe 8 ianuarie 2021 trebuia sa ne intoarcem tot la Sibiu, unde am si lasat masina”, a povestit barbatul pentru cotidianul local Bihoreanul. La revenire, insa, a avut cea mai neplacuta experienta.
„In aeroportul din Madrid am facut formalitatile de imbarcare si am asteptat cursa Wizz spre Sibiu, dar la doua ore dupa ora programata pentru aterizare am aflat de la angajati ai aeroportului ca acesta se inchide din cauza vremii si cursa e anulata. Am intrebat ce sa facem si ni s-a spus ca nu exista reprezentant Wizz in aeroport, ceea ce este aberant: Madrid e o capitala importanta si orice companie trebuie sa aiba reprezentanti care sa indrume pasagerii”, spune oradeanul.
Cu speranta ca in acea noapte sau dimineata putea lua o alta cursa, spre Bucuresti, familia Ursuta a decis sa ramana in aeroport. „Am dormit acolo, pe jos. Dimineata, am incercat sa cumparam bilete pentru Bucuresti, singura cursa care mai era spre Romania, dar si aceea a fost anulata. Nu ne-a contactat niciun reprezentant Wizz, nici macar prin agentia de turism. Fiind cu copilul mic si cu soacra in varsta, nu am mai ramas in aeroport, asa ca am cautat un hotel in zona”, spune barbatul.
„Pe 12 ianuarie, vazand pe aplicatia flight-radar ca vine un avion Wizz Madrid – Budapesta, am plecat din nou la aeroport. Dupa ce am trecut de filtrele de securitate, insa, am vazut pe aplicatie ca si-a schimbat directia si s-a indreptat spre Barcelona. A durat mai mult de doua ore pana am fost anuntati ca nu se mai intoarce la Madrid, tot de la angajati ai aeroportului”, spune Ursuta.
Dupa inca o zi, pe 13 ianuarie, a incercat din nou sa contacteze Wizz Air, pentru a intreba daca avionul va veni la Madrid, dar fara a reusi. „Destul de tarziu am aflat ca un autocar a plecat cu pasagerii blocati in Madrid spre Barcelona, fara sa ne anunte si pe noi. In situatia asta, am luat un tren rapid spre Barcelona”. Din fericire, in final au ajuns la timp pe aeroportul catalan, unde au urcat in cursa spre Budapesta.
„In toata perioada dintre 8 si 13 ianuarie informatiile de pe site-ul Wizz Air au fost contradictorii si gresite. De exemplu, in 12 ianuarie am aflat ca avionul de la Budapesta pentru Madrid a aterizat la Barcelona abia dupa ce a ajuns acolo. Ne-au tratat cu partea dorsala, in bataie de joc”, zice oradeanul, care a reusit sa contacteze compania abia pe 13 ianuarie, cand era in trenul spre Barcelona.
„Personalul Wizz nici macar nu vedea avionul garat in Barcelona si cauta informatii pe Google. Am intrebat cand decoleaza spre Budapesta, iar timp de 30 de minute nu au stiut sa-mi raspunda”, zice barbatul.
Cert e ca, dupa 5 zile de peripetii, familia Ursuta a reusit sa ajunga la Budapesta, de unde a inchiriat o masina pentru a ajunge la Oradea. De aici, barbatul a trebuit sa mearga apoi la Sibiu pentru a-si recupera propria masina, lasata acolo cu 16 zile inainte.
Mai bine de doi ani, oradeanul a facut peste 50 de reclamatii pe site-ul Wizz, de fiecare data primind raspuns de la un robot, prin care i se oferea… apa si sendvisuri. Nicio scuza, insa, si nicio despagubire, desi conform Regulamentului CE nr. 261/2004 companiile aeriene sunt obligate sa achite fiecarui pasager o compensatie de 400 euro pentru orice cursa neefectuata pe o distanta mai mare de 1.500 km, cum era si cea dintre Madrid si Sibiu.
Acelasi Regulament arata, de asemenea, ca „pasagerilor trebuie sa li se ofere asistenta de catre operatorul de transport aerian” nu doar in eventualitatea anularii zborului, ci si „in eventualitatea unei redirectionari in cazul in care plecarea unui nou zbor este la cel putin o zi dupa plecarea programata pentru zborul anulat”.
In baza reglementarii europene, dar si a Legii 14/2001 prin care Romania a ratificat Conventia de la Montreal pentru unificarea regulilor privind transportul aerian international, in primavara anului trecut avocatul a deschis un proces atat impotriva Sucursalei Wizz Air Hungary din Romania, cu sediul in Otopeni, cat si a companiei-mama, Wizz Air Hungary Ltd, cu sediul in Budapesta.
Concret, a cerut compensatia de 1.600 euro (cate 400 euro pentru fiecare pasager), daune materiale de 1.185 euro si 376 lei (contravaloarea cheltuielilor facute in cele 5 zile pentru cazare, hrana si transport la Barcelona, respectiv pentru recuperarea masinii din Sibiu), plus daune morale de 80.000 euro (cate 20.000 euro pentru fiecare membru al familiei).
Pentru ca sotia lui Ursuta este judecatoare la Tribunalul Bihor, procesul s-a judecat la Judecatoria Alba Iulia, care a audiat-o, ca martora, pe directoarea agentiei de turism din Brasov prin care oradeanul cumparase pachetul de servicii. Femeia a confirmat ca si ea a reusit sa contacteze Wizz Air abia dupa mai multe incercari, fara insa a primi nici ea informatii lamuritoare.
La proces nu s-a prezentat niciun reprezentant al Wizz Air, desi au fost legal citate atat sucursala din Romania, cat si compania mama din Ungaria, acestea aparandu-se cu un avocat din Bucuresti. Aparatorul a pretins ca intre firma din Ungaria si pasagerii din Oradea nu a existat o relatie, acestia cumparand biletele de la Sucursala din Otopeni care, insa, „nu are calitatea de operator aerian”. Cum ar veni, nici una dintre cele doua entitati nu ar avea vreo obligatie fata de familia Ursuta.
Instanta a respins argumentatia, aratand ca si in situatia in care pasagerii aveau bilete cumparate prin Sucursala din Romania, „devin aplicabile prevederile Regulamentului CE nr. 261/2004”. In plus, a retinut ca „paratele nu au oferit nicio explicatie pentru reprogramarea multipla a zborurilor, nu au mentionat nicio situatie exceptionala ce ar fi putut genera anularea zborurilor si nu au facut dovada ca pasagerilor li s-a acordat asistenta”, adica apa, hrana si cazare.
Prin urmare, considerand „intemeiata cererea formulata de reclamanti”, dar cu obiectia ca „suma acordata ca daune morale nu trebuie sa reprezinte o imbogatire fara justa cauza”, instanta a decis sa pastreze „un just echilibru intre suferintele psihice ale reclamantilor si indatorirea paratelor de la le oferi o compensatie echitabila”. Ca atare, in septembrie 2023, Judecatoria a obligat Sucursala Wizz din Romania si compania mama din Ungaria la plata daunelor materiale (1.185 euro si 376 lei), a compensatiilor (1.600 euro), a daunelor morale (insa doar 40.000 euro, in loc de 80.000 euro, cat a pretins familia), plus a cheltuielilor de judecata (4.760 lei).
Culmea, sentinta nu a fost atacata pana acum nici de Sucursala din Romania, nici de Wizz Hungary Ltd, ci doar de… avocatul oradean, care a facut apel la Tribunalul Alba. „Am suportat, totusi, prejudicii morale care ne indreptatesc la suma solicitata initial”, spune Mircea Ursuta, convins ca va invinge Wizz, definitiv, si in ultima faza a procesului.