Un fost angajat de top al Boeing sustine ca piese considerate rebuturi au ajuns pe liniile de asamblare ale gigantului producator de avioane
Un fost director de control al calitatii de la Boeing sustine ca, ani de zile, muncitorii de la fabrica 787 Dreamliner din Everett, Washington, au luat in mod obisnuit piese care erau considerate improprii pentru zbor dintr-un depozit intern de rebuturi si le-au pus inapoi pe liniile de asamblare ale fabricii.
In primul sau interviu televizat, Merle Meyers, un veteran de 30 de ani al Boeing, a descris pentru CNN ceea ce el sustine ca ar fi fost o practica elaborata, pe care managerii Boeing de la fabrica din Everett au folosit-o pentru a respecta termenele de productie, inclusiv luarea de piese deteriorate si necorespunzatoare din depozitul de rebuturi, depozitele si docurile de incarcare ale companiei.
In acest an, un sir de avertizori de integritate au ridicat acuzatii cu privire la lacunele fabricii Boeing, inclusiv o plangere federala oficiala din partea unui angajat actual, potrivit careia Boeing a ascuns de inspectorii Administratiei Federale a Aviatiei piese potential defecte si ca unele dintre aceste piese au ajuns probabil montate pe avioane.
Toate acestea vin ca urmare a unei serii de probleme de siguranta extrem de publice care au zguduit compania.
Meyers sustine ca lacunele la care a fost martor au fost eforturi organizate, menite sa zadarniceasca procesele de control al calitatii in incercarea de a tine pasul cu programele de productie exigente.
Meyers spune ca, timp de mai bine de un deceniu, aproximativ 50 000 de piese au „scapat” controlului calitatii si au fost folosite la constructia aeronavelor. Aceste piese includ orice, de la elemente mici, cum ar fi suruburile, la ansambluri mai complexe, cum ar fi clapetele aripilor. Un singur Boeing 787 Dreamliner, de exemplu, are aproximativ 2,3 milioane de piese.
Cele mai multe dintre piesele care trebuiau sa fie casate erau adesea vopsite in rosu pentru a indica faptul ca nu erau potrivite pentru liniile de asamblare, a spus Meyers. Cu toate acestea, in unele cazuri, acest lucru nu le-a impiedicat sa fie puse in avioane in curs de asamblare, a spus el.
Meyers, a carui sarcina era sa gaseasca probleme de calitate la Boeing, acuza ca a fost fortat sa plece anul trecut si spune ca a primit o indemnizatie pe care nu o poate discuta din cauza unui acord de confidentialitate pe care l-a semnat cu Boeing.
Pe baza conversatiilor pe care Meyers spune ca le-a avut cu actualii lucratori Boeing in perioada care a trecut de cand a parasit compania, el crede ca, desi angajatii nu mai iau piese de la fier vechi, practica de a folosi alte piese neaprobate in liniile de asamblare continua.
E-mailurile companiei care dateaza de mai multi ani arata ca Meyers a semnalat in mod repetat aceasta problema echipei de investigatii corporative a Boeing, subliniind ceea ce, in opinia sa, erau incalcari flagrante ale normelor de siguranta ale Boeing. Dar anchetatorii au esuat in mod obisnuit sa aplice aceste reguli, spune Meyers, ignorand chiar „observatiile martorilor oculari si munca grea depusa pentru a asigura siguranta viitorilor pasageri si a echipajului”, a scris el intr-un e-mail intern 2022 furnizat CNN.
Intr-o declaratie pentru CNN, Boeing nu a contestat acuzatiile lui Meyers. Compania a declarat ca investigheaza „toate acuzatiile de comportament necorespunzator, cum ar fi miscarea neautorizata a pieselor sau manipularea necorespunzatoare a documentelor” si face imbunatatiri atunci cand este cazul.