Un judecator federal a blocat, marti, achizitionarea pentru 3,8 miliarde de dolari a companiei de transport ultra-low cost Spirit Airlines de catre JetBlue Airways, dupa ce a convenit cu Departamentul de Justitie al SUA ca fuziunea ar fi anticoncurentiala, potrivit Reuters.
Hotararea judecatorului William Young din Boston a marcat o victorie pentru administratia Biden in eforturile sale de a mentine concurenta intre companiile aeriene cu cele mai mici costuri pentru a se asigura ca transportul aerian de persoane ramane accesibil pentru mai multi consumatori din SUA.
Young a spus ca fuziunea propusa „violeaza principiul de baza al legii antitrust: sa protejeze pietele Statelor Unite – si participantii sai pe piata – de concurenta neloiala”.
„O firma combinata dupa fuziune a JetBlue si Spirit ar pune probabil o presiune concurentiala mai puternica asupra companiilor aeriene mai mari din tara. In acelasi timp, totusi, consumatorii care se bazeaza pe modelul unic, cu pret scazut al Spirit, ar fi probabil afectati”, a scris Young.
Dupa decizia judecatorului, actiunile Spirit au scazut cu 60%, in timp ce actiunile Jet Blue au scazut cu 5%.
Companiile pot face recurs. Departamentul de Justitie, impreuna cu procurorii generali democrati din sase state si Districtul Columbia, au sustinut ca acordul ar duce la mai putine zboruri si la preturi mai mari pentru milioane de americani.
Ei au spus ca, permitand JetBlue sa-si absoarba rivalul cu buget redus, Spirit, ar „stinge o sursa vitala de perturbare a competitiei la costuri reduse pentru 375 de rute”, provocand un prejudiciu net de aproape 1 miliard de dolari anual pentru consumatori.
Spirit a fost primul transportator intern din SUA care a permis pasagerilor sa aleaga ce caracteristici ale zborurilor lor platesc, cum ar fi bagajele de cala si serviciul de catering. Modelul sau a fortat companiile aeriene concurente sa reduca preturile, a spus Departamentul de Justitie.
JetBlue este o companie aeriana cu costuri mai mari decat Spirit. Dar a mentinut istoric un model low-cost in comparatie cu companiile aeriene mai mari si a reusit sa faca presiuni similare pe companiile aeriene mai mari sa reduca preturile atunci cand intra pe o noua ruta.
Departamentul de Justitie a remarcat ca aceasta concurenta istorica a JetBlue in ceea ce priveste pretul a adus beneficii consumatorilor, insa compania aeriana si-ar fi stimulat comportamentul sa fie „mai mult ca al unei companii aeriene traditionale cu tarife mai mari si costuri mai mari dupa achizitionarea Spirit”.
Acesta a spus ca propria analiza interna a JetBlue a proiectat ca tarifele sale vor creste cu 30% odata ce Spirit nu va mai fi un concurent pe cele doua rute pe care zboara in prezent.
Avocatii JetBlue au sustinut ca acest caz a reprezentat o provocare „gresita” a unei fuziuni intre a sasea si a saptea companie aeriana din tara, care detine controlul a mai putin de 8% dintr-o piata interna dominata de patru companii aeriene mai mari.
Cei patru transportatori americani, United Airlines, American Airlines, Delta Air Lines si Southwest Airlines, controleaza 80% din piata in urma unei serii de fuziuni anterioare ale companiilor aeriene pe care guvernul federal le-a binecuvantat.
In argumentul sau de incheiere din 5 decembrie, avocatul JetBlue Ryan Shores a spus ca fuziunea propusa este pro-consumator si este esentiala pentru a permite JetBlue sa devina o „provocare nationala viabila, perturbatoare pentru companiile aeriene dominante din industrie”.
JetBlue a incercat sa abordeze preocuparile autoritatilor de reglementare din SUA acceptand sa cedeze portile si sloturile la aeroporturile cheie din New York City, Boston, Newark, New Jersey si Fort Lauderdale, Florida.
Avocatii companiilor au spus ca, spre deosebire de cele mai mari companii aeriene care infloresc in urma perturbarilor industriei in urma pandemiei de COVID-19, JetBlue si Spirit s-au confruntat cu probleme financiare semnificative care le-ar inabusi capacitatea de a contesta pe cont propriu in mod semnificativ cele mai mari companii aeriene.
Cazul face parte dintr-un impuls mai amplu al administratiei Biden de a intensifica in mod agresiv initiativa antitrust, care a avut rezultate mixte in instanta.
JetBlue a mai facut subiectul unui caz, un alt judecator din Boston, Leo Sorokin, in luna mai constatand ca parteneriatul JetBlue si American Airlines din nord-estul SUA a incalcat legea antitrust.
Ulterior, JetBlue a decis sa puna capat aliantei. American Airlines a facut apel.
Marea surpriza a alegerilor europarlamentare de asta-vara, independentul Nicu Stefanuta, priveste cu „un pic“ de…
Viktor Orban pare sigur ca Europa va trebui sa-si regandeasca sprijinul pentru Ucraina, daca Donald…
Un program de reducere a costurilor la Volkswagen este inevitabil, pentru a remedia "decenii de…
Detectivii care investigheaza furtul a 22 de tone de branza de la Neal's Yard Dairy…
Fortele de Aparare ale Ucrainei au interceptat toate dronele kamikaze rusesti care zburau spre Kiev,…
Presa de la Chisinau a publicat duminica dimineata imagini cu un convoi urias de masini…