Unul dintre cele mai importante momente din istoria Croatiei a avut loc marti, cand s-a deschis un pod mult asteptat care leaga zonele de coasta din sud de restul tarii. Pana acum, croatii trebuiau sa traverseze teritoriul apartinand Bosniei si Hertegovinei.
Podul Peljesac, de 2,4 km, a fost construit de China, dar a fost finantat in mare parte de Uniunea Europeana, scrie BBC. Sarbatorile au avut loc pe tot parcursul zilei, cu 250 de alergatori care au traversat podul si barci mici cu steaguri croate navigand pe sub cei sase piloni. Totul a culminat cu un stralucitor foc de artificii.
Premierul chinez Li Keqiang a transmis un mesaj video in cadrul ceremoniei. Omologul sau croat, Andrej Plenkovic, a declarat: „In aceasta seara, unim Croatia!” si a descris podul ca fiind o necesitate, nu un lux.
In timpul ceremoniei de inaugurare, o masina electrica de productie croata, Rimac Nevera, a facut prima traversare oficiala.
UE a fost de acord sa finanteze 85% din pod, in valoare de 357 de milioane de euro, folosind fondurile de coeziune pentru ceea ce, potrivit acesteia, va imbunatati semnificativ viata de zi cu zi a croatilor. De asemenea, a finantat drumuri de acces, tuneluri si alte infrastructuri.
Cand fosta Iugoslavie s-a destramat si Croatia a devenit independenta in 1991, doua parti ale coastei croate au fost separate de o sectiune de 9 km de coasta bosniaca, cunoscuta sub numele de coridorul Neum.
Dreptul Bosniei de a avea acces la coasta dateaza din 1699, cand Neum a fost cedat de Dubrovnik – in Croatia de astazi – Imperiului Otoman de atunci.
Intrucat Bosnia nu face parte din UE, oricine incerca sa mearga spre nord din orasul medieval Dubrovnik, situat pe cea mai sudica coasta adriatica, sau sa treaca din peninsula Peljesac pe continent, trebuia sa treaca prin doua controale de frontiera. Acum, oricine poate conduce direct de-a lungul coastei croate a Adriaticii prin noul pod.
Primarul din Neum, Dragan Jurkovic, a declarat pentru televiziunea bosniaca ca noul pod va reduce traficul de-a lungul coastei in timpul lunilor de vara si ca nu poate vedea decat beneficii in noul pod.
Turistii, multi dintre ei cehi, polonezi si germani, au devenit vizitatori obisnuiti la Neum, unde preturile sunt considerate mult mai mici decat in Dubrovnik, dar acest lucru este posibil sa se schimbe acum.
Podul nu a fost lipsit de controverse. Initial, Bosnia s-a plans ca podul ii va afecta accesul la mare, pana cand Croatia a fost de acord sa mareasca inaltimea podului la 55 m.
Compania chineza de stat care a castigat contractul croat pentru pod – The China Road and Bridge Corporation (CRBC) – a depus o oferta mult mai mica decat rivalii sai europeni. Acest lucru a determinat o companie austriaca sa depuna o plangere, sustinand ca CRBC a practicat „pret de dumping” si a primit ajutor de stat chinez.
Agentia de presa de stat chineza Xinhua a declarat ca se asteapta ca deschiderea podului sa aprofundeze si mai mult increderea reciproca si sa extinda cooperarea dintre Croatia si Beijing.
Presedintele turc Recep Tayyip Erdogan va veni cu o propunere de inghetare a conflictului din…
Prim-ministrul din Kosovo, Albin Kurti, a vizitat in cantonament echipa nationala a acestei tari si…
Fortele de aparare aeriana din regiunea Moscova au fost active in cursul noptii de 18…
Consiliul Federatiei de la Kremlin a anuntat ca ridicarea interdictiei privind loviturile cu raza lunga…
In cadrul emisiunii „Romania de poveste“, realizatorii de la Romania TV au rulat pe burtiera…
Presedintele rus Vladimir Putin se confrunta cu un cosmar economic in timp ce natiunea se…