Ungaria nu vrea sa se aprovizioneze cu petrol prin Croatia, dupa ce Ucraina a blocat tranzitul de petrol de la Lukoil. Conflict diplomatic intre Budapesta si Zagreb

externe

Viktor Orban

Slovacia si Ungaria au respins vineri sugestia Comisiei Europene de a inlocui livrarile de petrol rusesc printr-o ruta alternativa prin Croatia, Budapesta afirmand ca tara nu este fiabila pentru tranzitul de petrol, relateaza Euractiv.

Livrarile Lukoil, cel mai mare exportator rus de petrol, prin Ucraina au fost intrerupte in iulie, ca urmare a interdictiei autoritatilor ucrainene ca Lukoil sa utilizeze pentru tranzit conducta Drujba, care leaga Rusia de Europa de Est.

Ungaria si Slovacia au cerut Comisiei Europene sa medieze o procedura de consultare cu Ucraina, a declarat ministrul de externe al Ungariei, dupa ce Kievul a inclus grupul rus Lukoil pe lista de sanctiuni, oprind aprovizionarea celor doua tari.

Acestea resping insa propunerea Comisiei Europene de a utiliza conducta JANAF Adriatic din Croatia pentru a se aproviziona cu petrol care nu provine din Rusia.

„Croatia pur si simplu nu este o tara fiabila pentru tranzit”, a declarat ministrul de externe al Ungariei, Peter Szijjarto. „Tarifele tranzitului de petrol au fost majorate de cinci ori de la izbucnirea razboiului (din Ucraina) de catre Croatia”, a mai spus el.

„Este o declaratie profund ofensatoare din punct de vedere politic la care nu ne asteptam din partea reprezentantului tarii la ale carei miscari rau intentionate am raspuns de mult timp cu extrema retinere si moderatie”, a declarat ministrul croat de Externe, Gordan Grlic Radman.

Slovacia, a carei rafinarie Slovnaft, detinuta de Ungaria, preia deja o parte din petrol prin JANAF, cunoscuta si sub numele de Adria, a declarat vineri ca a primit o scrisoare de la guvernul croat prin care se ofera sa asigure aprovizionarea.

„Dar pentru ce pret? Pentru ce capacitate? Nimeni nu stie asta astazi”, a declarat ministrul slovac de externe Juraj Blanar.

Slovacia doreste ca autoritatile UE sa determine Ucraina sa restabileasca pe deplin fluxurile din Rusia, dar ministrul a declarat ca va cauta si o alta solutie in cazul in care Comisia nu actioneaza.

In urma invaziei Rusiei din 2022, Uniunea Europeana a interzis importurile de petrol catre statele membre in incercarea de a se debarasa de combustibilii fosili rusi, dar a acordat o derogare Ungariei, Slovaciei si Republicii Cehe pentru a gasi rute si aprovizionari alternative.

In ciuda discutiilor prelungite privind taxele de tranzit, JANAF din Croatia si MOL din Ungaria au reusit sa semneze un contract pe un an, in mai 2023, privind un acord de transport si depozitare pentru 2,9 milioane de tone de titei pe conducta adriatica catre rafinariile ungare si slovace ale MOL.

Vineri, Ungaria s-a plans, de asemenea, ca Croatia nu a reusit sa investeasca in consolidarea capacitatilor si nu a demonstrat niciodata cifra pe care a dat-o pentru capacitatea maxima de tranzit a conductei sale.

JANAF a respins acuzatiile, afirmand ca a investit in permanenta in sistemul sau de transport-stocare.

Aceasta a declarat ca si-a testat capacitatile de transport pe sectiunea spre Ungaria impreuna cu MOL si a demonstrat ca poate transporta lunar 1,2 milioane de tone de titei.

„Este total neadevarat ca JANAF si-a majorat tarifele in ultimii trei ani”, se arata in declaratie.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: