Aproape toata lumea din Wolfsburg, in nordul Germaniei, lucreaza pentru VW sau afacerea lor depinde de companie. Acum, in timp ce gigantul de masini ia in considerare reduceri, un intreg oras se teme de caderea lui, scrie Deutsche Welle (DW), intr-un reportaj la fata locului, in orasul din Saxonia Inferioara, situat pe marginea raului Aller.
Primul lucru pe care il vedeti cand ajungeti cu trenul in orasul german Wolfsburg din Saxonia Inferioara sunt cosurile gigantice care se ridica dintr-o cladire uriasa a fabricii care poarta sigla VW in albastru si alb pe partea din fata a peretilor sai din caramida maro-roscat.
Bine ati venit in orasul Volkswagen, unde se afla una dintre cele mai mari fabrici de masini din lume.
Wolfsburg este unul dintre putinele orase germane construite in prima jumatate a secolului al XX-lea ca “oras planificat”, ceea ce inseamna ca a fost proiectat pentru un scop si construit pe un teren anterior nedezvoltat. In Wolfsburg se afla cea mai cunoscuta fabrica de masini, VW, Volkswagen.
Fondat de regimul nazist al lui Hitler la 1 iulie 1938, Wolfsburg a fost construit pentru a deveni casa muncitorilor care participau la productia asa-numitei KdF-Wagen – o masina ieftina si accesibila, care facea parte din campania Kraft durch Freude (Putere prin bucurie) a celui de-al Treilea Reich.
Mai tarziu, aceasta masina a devenit faimoasa sub numele de VW Beetle (Broscuta pentru est-europeni).
Wolfsburg exista multumita fabricii de masini Volkswagen, si nu sunt putini cei care spun ca daca VW stranuta, Wolfsburg va face febra. In acest moment, criza VW este subiect de discutie pentru oricine din oras, deoarece cel mai mare producator de automobile din Europa intentioneaza ca pentru prima data in istoria sa sa inchida fabrici germane si sa concedieze mii de muncitori din tara.
Peste 60.000 de oameni lucreaza pentru VW in Wolfsburg, un oras cu 120.000 de locuitori dupa inglobarea satelor vecine. Salariile VW sunt peste medie, ceea ce face ca aceasta companie sa aiba cele mai mari costuri cu forta de munca din industria auto germana, unde salariul mediu pe ora a fost de aproximativ 62 euro in 2023.
Kristin Roser spune ca visul tipic german cu o casa cu gradina, masina si familie nu este mort. Agentul imobiliar prezinta reporterului DW o casa in stil bungalou, care, spune ea, este destul de tipica pentru multe din locuintele muncitorilor VW din Wolfsburg.
Un despartitor de camera, podele din PVC de culoarea petrolului si gresie galbena de bucatarie amintesc de moda vremurilor cand multe dintre aceste case au fost construite, in anii 1960.
Roser traieste in Wolfsburg de cand s-a nascut. In aceste zile, insa, ea simte o incertitudine uriasa care domina orasul, muncitorii de la VW chemandu-o pentru „a-si vinde casele inainte ca valoarea lor sa se prabuseasca”, dupa cum povesteste ea.
Alti clienti s-au razgandit si au anulat contractele de cumparare ale locuintelor in ultimul moment. „Oamenii ezita sa cumpere o casa noua si vor sa-si pastreze banii pana cand afla sigur ce va decide VW”, spune agentul imobiliar.
In 2023, constructorul de masini cu zece marci in portofoliu a inregistrat profituri solide de peste 18 miliarde de euro si a platit 4,5 miliarde de euro in dividende actionarilor. Cu toate acestea, conducerea VW a lansat anul trecut un program de imbunatatire a eficientei menit sa faca economii de 10 miliarde de euro pana in 2026 pentru a creste competitivitatea.
In august 2024, conducerea a spus ca sunt necesare masuri suplimentare de reducere a cheltuielilor, inclusiv inchiderea a doua uzine de masini in Germania si diminuari semnificative ale fortei de munca din cadrul companiei, care numara 120.000 de persoane in Germania.
Este o dupa-amiaza de octombrie. Soarele proiecteaza o lumina blanda de toamna pe Poarta 17 a amplasamentului urias si istoric al VW. Sute de muncitori se revarsa in siruri prin ea dupa ce si-au terminat tura de dimineata la ora 14.00.
Oamenii poarta salopete albe si pulovere sau camasi impodobite cu sigla VW. Cei mai multi se indreapta spre parcarea uriasa din afara fabricii, iar starea lor de spirit pare alterata si aproape nimeni nu vrea sa vorbeasca pentru DW si nici chiar sa pozeze pentru reporter.
In urma acoperirii din mass-media a problemelor constructorului auto din ultimele saptamani, majoritatea muncitorilor nu au chef sa raspunda la aceleasi intrebari din nou si din nou.
Desigur, angajatii se tem pentru locurile lor de munca, spune un barbat, iar altul adauga ca tot ce pot face acum este sa ramana increzatori in viitorul producatorului auto. „Am supravietuit multor crize, vom supravietui si acestei crize”, isi arata el optimismul.
Cu un venit mediu de 5.238 de euro de persoana, Wolfsburg este unul din orasele cu cei mai instariti locuitori din Germania.
Wolfsburgienii ocupa locul doi dupa locuitorii din Ingolstadt, unde isi are sediul un alt mare producator de automobile german, Audi.
Vremurile se schimba pentru Wolfsburg
Taxele de afaceri incasate pentru profiturile masive ale VW au facut Wolfsburgul bogat. Dar centrul orasului nu arata bine. Wolfsburg este un oras pentru masini, iar centrul sau este inconjurat de strazi largi, cu multe locuri de parcare.
E pustiu in aceasta dupa-amiaza insorita. Unii cumparatori se plimba pe strada Porsche, dar sunt doar in trecere pe langa vitrinele magazinelor in mare parte goale.
Mai sunt pe acolo deschise cateva magazine de chilipiruri si o sala de jocuri de noroc temporara cu lumini palpaitoare. Cele cateva cafenele si baruri aflate de-a lungul strazilor-bulevard nu sunt nici ele aglomerate, asa cum ar putea sugera o zi calda de octombrie.
Mandria productiei de masini din Wolfsburg este prezentata la Muzeul Volkswagen, de-a lungul strazii Diesel. O gama uriasa de masini de epoca include cele mai populare modele ale companiei, inclusiv faimosul Beetle, care a fost produs in peste 20 de milioane de unitati intre 1938 si 2003, sau microbuzul VW, cunoscut drept dubita preferata a generatiei flower-power de la sfarsitul anilor 1960.
Djuliano Salivski spune ca, nu cu mult timp in urma, multi dintre clientii sai veneau la cina o data pe saptamana, dar acum de multe ori vin doar o data pe luna.
Refugiat din Kosovo, Salivski si sotia sa au deschis un hotel cu restaurant in Wolfsburg in urma cu cativa ani si sunt populari printre clientii lor, salutandu-i pe cei mai multi dintre ei personal pe nume.
Pandemia de COVID-19 a redus deja semnificativ numarul de rezervari la cina si pentru cazare la hotel, spune el, „dar acum sunt si mai putine”.
In aceasta perioada a anului, noteaza patronul, ar trebui sa fie multe rezervari pentru Craciun, dar nu este asa si anul acesta. Totusi, crede el, situatia se va „indrepta” si chiar intentioneaza sa-si extinda afacerea in Wolfsburg cumparand o noua cladire pe langa proprietatile pe care le detine deja in oras.
Incolteste teama ca Wolfsburg va ajunge doar un muzeu industrial
Muzeul este un must-see in itinerariile turistilor, dintre care peste 300.000 au venit sa viziteze Wolfsburg anul trecut. Un alt punct de atractie este asa-numitul Autostadt (orasul auto), un parc tematic pentru automobile, intins pe 28 de hectare care ofera o incursiune in „lumea mobilitatii”.
Este locul in care peste trei milioane de soferi au primit cheile noilor lor masini VW pana acum. Dar numarul turistilor care vin sa viziteze Wolfsburg se imputineaza, a observat un sofer de taxi, povestind ca in urma cu cativa ani companiile de taxi „cu greu puteau face fata cererii din partea turistilor si din partea celor care calatoreau pentru afaceri”.
Ar putea fi acesta un semn de rau augur ca zilele Wolfsburgului ca suflet al productiei de masini din Europa sunt numarate? Este posibil ca Volkswagen, principalul producator auto dupa vanzari acum cativa ani, sa nu mai poata sa castige destui clienti pentru vehiculele sale electrice care ar trebui sa fie viitorul industriei?
Taximetristul simte ca pentru Wolfsburg s-au incheiat vremurile de glorie. „Acele vremuri au trecut de mult”, spune el, adaugand ca crede ca situatia ar putea „sa se inrautateasca si mai mult”.
(Foto: de.wikipedia.org)
Daca America isi inceteaza sprijinul pentru Ucraina, Europa nu va putea sa-i ofere singura resursele…
Cotele privind sansele candidatilor de a castiga Presedintia Romaniei arata ca Marcel Ciolacu este pe…
Fara prea mult tam-tam, Taiwanul devine unul dintre cei mai mari sustinatori ai fortelor aeriene…
Cristian Andrei, jurnalistul de investigatii care a dezvaluit modul dubios in care Roxana Minzatu si-a…
Mircea Geoana, fost sef al PSD si actual candidat la Presedintie, sustine ca celebrele ceasuri…
Unul dintre cele mai frumoase conace din judetul Botosani, Conacul Alexandrescu din localitatea Guranda, este…