Vasta operatiune de dezinformare pe platforma X inainte de alegerile UE. 50.000 de conturi de fake news care au vizat patru tari din Vest
Retele coordonate de conturi care raspandesc dezinformare au „inundat” retelele de socializare din Franta, Germania si Italia inainte de alegerile pentru Parlamentul European, au constatat cercetatorii olandezi, relateaza The Guardian.
Dupa o analiza aprofundata a dezinformarii pe platforma X in patru tari ale UE, cercetatorii au ajuns la concluzia ca multe dintre conturi au fost create dupa invazia Rusiei in Ucraina, dar au fost folosite intensiv in saptamanile si zilele dinaintea votului.
„Impactul acestor conturi creste intr-un ritm alarmant”, a declarat Trollrensics, o companie de consultanta specializata care are un contract cu Partidul Socialist olandez din Parlamentul European.
„Putem concluziona cu certitudine absoluta ca o mare retea coordonata de conturi a influentat alegerile europene din Germania, Franta si Italia” se mai arata in comunicatul companiei de consultanta.
Folosind un software specializat, firma de consultanta a studiat 2,3 milioane de postari din 468.000 de conturi din Germania, Franta, Italia si Tarile de Jos. Din acest set de date, a identificat 50.000 de conturi care raspandesc dezinformare.
In Franta, a constatat ca, din cele peste 127.000 de mesaje care il mentionau pe Eric Zemmour, fondatorul partidului politic de extrema dreapta Reconquete, 20% proveneau de la conturi de dezinformare.
In Germania, 10% din postarile despre Alternative fur Deutschland din setul lor de date proveneau de la conturile de dezinformare. Potrivit firmei de consultanta, „procentul real” este probabil sa fie mai mare in ambele tari.
Acesta nu a gasit retele organizate de dezinformare in Tarile de Jos, iar conturile pe care le-a studiat in Italia erau mai putin preocupate de alegerile UE si mai mult de controversele privind migratia sau vaccinarea.
Trollrensics a declarat ca amploarea retelelor de dezinformare a insemnat ca acestea „ar putea prelua o intreaga dezbatere prin inundarea platformei X cu postari, repostari, comentarii si aprecieri”.
Conturile s-au dovedit a fi „dens conectate” si probabil conduse de oameni, mai degraba decat de AI, a declarat cofondatorul Trollrensics, Richard Odekerken.
Trollrensics este specializata in analiza retelelor de dezinformare care includ, de obicei, conturi de trolli care incearca sa intervina in mod concertat pentru a influenta discursul public.
Studiul, intitulat EU Elections Investigation (Ancheta privind alegerile din UE), a ajuns la concluzia: „Amploarea operatiunii sugereaza ca aceasta [reteaua de dezinformare] necesita resurse umane si timp semnificative”.
Multe dintre acestea au fost create dupa 1 ianuarie anul acesta si au acumulat foarte repede un numar mare de urmaritori. Aproape toate conturile urmarite de cercetatori au fost urmarite la randul lor – un alt semnal de alarma pentru o activitate coordonata.
„Tehnica este utilizata in principal pentru a conferi credibilitate contului, deoarece acesta pare mai legitim daca are un numar mare de urmaritori”, se arata in studiu.
Eurodeputatul olandez Thijs Reuten, intrebat daca poate vedea vreo legatura cauzala intre conturi si rezultatele alegerilor din UE, a declarat ca a aflat din cercetari ca „primul obiectiv a fost sa arate indoiala” si sa discrediteze autoritatile din Occident, parte a unei naratiuni despre care se stie ca este promovata de Rusia.
Robert van der Noordaa, un alt co-fondator al Trollrensics, a declarat: „Daca esti inconjurat pe orice platforma de social media de conturi din aceeasi tara, care posteaza in aceeasi limba si toti spun „votati-l pe acest tip”, probabil ca functioneaza mult mai bine decat sloganul Coca-Cola care spune „beti Coca-Cola””.