Veste buna pentru Vicol. CCR parafeaza macelarirea Legii avertizorului de integritate, a decis ca este constitutionala
Curtea Constitutionala a Romaniei a respins, miercuri, cu unanimitate, sesizarea USR in legatura cu Legea privind protectia avertizorilor in interes public, au precizat, pentru Agerpres, oficiali ai CCR.
USR a sesizat CCR cu privire la aceasta lege pe motiv ca „forma impusa de coalitia PSD-PNL-UDMR slabeste considerabil protectia persoanelor ce vor sa dezvaluie neregulile din institutiile publice si ridica obstacole considerabile in obtinerea fondurilor din PNRR”.
In sesizare sunt invocate patru argumente de neconstitutionalitate, printre care incalcarea obligatiilor asumate in momentul aderarii la Uniunea Europeana si lipsa de claritate si predictibilitate a unor prevederi.
USR considera ca actul normativ contravine Directivei UE pe care avea scopul de a o transpune – Directiva 2019/1937 a Parlamentului European si a Consiliului din 23 octombrie 2019 privind protectia persoanelor care raporteaza incalcari ale dreptului UE. Directiva interzice ca prin transpunerea sa in legislatia interna sa se diminueze nivelul de protectie acordat deja unui avertizor. Conform USR, legea PSD-PNL-UDMR „exact asta face” – scade protectia oferita persoanelor care vor sa sesizeze nereguli.
Potrivit USR, si Consiliul Legislativ a formulat observatii si recomandari in ceea ce priveste lipsa de claritate, precizie si predictibilitate a legii care „au fost ignorate” de partidele aflate la putere. Legea nu prevede concret, explicit, clar si previzibil la art. 1 alin. (4) ce dezvaluiri ale incalcarilor de norme nu intra sub incidenta legii avertizorilor, indica USR.
„In raport de prevederile art. 346 din TFUE, la care fac trimitere generic prevederile art. 1 alin. (4), rezulta ca nu pot face obiectul avertizarilor in interes public incalcari ale normelor in materie de achizitii publice in domeniile apararii si securitatii nationale, care sunt considerate de stat ca fiind esentiale pentru securitatea nationala si, in mod special, care privesc armament, munitie si material de razboi. Neconstitutionalitatea textului deriva din faptul ca este imposibil astfel pentru un avertizor sa cunoasca care sunt interesele pe care statul le considera, la un moment dat, esentiale pentru securitatea nationala sau cele privind dotarea de razboi. Un astfel de exemplu il constituie achizitionarea de fier vechi pe post de tehnica militara. Avand in fata textul de lege votat, este imposibil de stabilit daca se incadreaza sau nu, la un moment dat, in notiunea de chestiune esentiala pentru securitatea nationala, care nu va putea fi dezvaluita de un avertizor”, argumenteaza USR in sesizarea depusa la CCR.
De asemenea, USR invoca incalcarea prevederilor art. 15 din Constitutie referitoare la teoria „dreptului castigat”, sustinand ca este diminuata protectia oferita avertizorilor de integritate sub nivelul actual conferit de Legea nr. 571/2004 privind protectia personalului din autoritatile publice, institutiile publice si din alte unitati care semnaleaza incalcari ale legii.
Nu in ultimul rand, in sesizare este invocata incalcarea principiului bicameralismului, in conditiile in care Camera Deputatilor a adoptat „numeroase” amendamente care „au denaturat semnificativ” consimtamantul exprimat de Senat, precum eliminarea raportarilor anonime, scaderea pana la trei ori a amenzilor civile aplicabile pentru represalii la adresa avertizorilor si impunerea unui termen minim intre momentul raportarii si divulgarea publica.
Legea privind protectia avertizorilor in interes public vizeaza persoanele care raporteaza incalcari ale legii. Proiectul, initiat de Guvern, stabileste cadrul general in materia protectiei persoanelor care raporteaza incalcari ale legii, care s-au produs sau care sunt susceptibile sa se produca in cadrul autoritatilor, institutiilor publice, altor persoane juridice de drept public, precum si in cadrul persoanelor juridice de drept privat.