Viitorul motorului cu combustie interna se transforma intr-un razboi franco-german

externe

fabrica auto, productie

O alianta de tari favorabile automobilelor cu motoare termice, condusa de Germania, a ridicat luni temperatura in lupta impotriva legislatiei UE care ar trimite motorul la fier vechi in cadrul eforturilor de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera din transporturi, scrie Politico.

In urma unei intalniri la Strasbourg, ministrii cheie din cadrul unui grup de tari favorabile masinilor cu motoare termice au declarat ca normele care pun capat vanzarii de masini si camionete noi cu motoare cu combustie interna pana in 2035 – deja acceptate de Parlamentul European si convenite in principiu de tarile membre – necesita modificari.

„Nu exista nicio propunere [a Comisiei Europene] care sa corespunda asteptarilor noastre si din acest motiv nu ne-am atins inca obiectivul”, a declarat ministrul german al transporturilor, Volker Wissing, dupa reuniune.

Dar Franta nu intentioneaza sa se predea.

Parisul a semnalat ca va sustine planul UE de zero emisii din 2035, la fel ca si Madridul, ceea ce inseamna ca doua dintre cele mai mari tari producatoare de autovehicule ale blocului comunitar se afla alaturi de un grup de state mai mici care s-au angajat deja sa reduca drastic emisiile de CO2 ale autoturismelor.

„Suntem pregatiti sa luptam pentru acest plan, pentru ca [amanarea] este o greseala de mediu si cred ca este si o greseala economica”, a declarat luni ministrul francez al Economiei, Bruno Le Maire, pentru France Info – inainte de reuniunea de la Strasbourg, la care nu a participat niciun ministru francez.

In coltul opus, guvernul german, alaturi de aliatii sai Italia, Polonia, Bulgaria si Republica Ceha, face presiuni pentru a obtine o portita pentru ca masinile sa poata functiona cu e-carburanti – o alternativa sintetica si oarecum mai ecologica la combustibilii fosili care pot fi utilizati in motoarele cu combustie conventionale.

Impreuna, aceste tari au suficienta greutate pentru a se opune prin veto la aceasta legislatie.

Potrivit lui Martin Kupka, ministrul ceh al transporturilor, care a convocat summitul de la Strasbourg, nu toata lumea se preocupa de combustibilii electronici la fel de mult ca germanii, dar o lista de solicitari adresata Comisiei va acoperi toate cele trei acte legislative privind vehiculele si va fi trimisa in zilele urmatoare.

Germania a respins deja prima incercare a Bruxelles-ului de a incheia un armistitiu pentru 2035.

Comisia era dispusa sa propuna o declaratie juridica care ar fi inasprit limbajul neobligatoriu de pe marginea textului convenit privind standardele de CO2 pentru autoturisme si camionete din 2035, transformandu-l intr-o portita de scapare pentru combustibilii sintetici.

Dar acest lucru nu a picat bine la Berlin, unde Partidul Liber Democrat, favorabil automobilelor, al lui Wissing, controleaza Ministerul Transporturilor.

FDP simte ca a atins o problema politica puternica, exploatand temerile legate de schimbarile dureroase care vor insoti tranzitia catre vehiculele electrice. sute de companii specializate in componente pentru motoare cu combustie vor disparea, pentru ca nu isi mai gasesc locul intr-o lume a vehiculelor electrice.

Nici propunerile de a infiinta un grup de lucru care sa evalueze optiunile pentru combustibilii electronici si de a conveni sa se revina si sa se revizuiasca legea in 2026, asa cum este practica standard pentru legislatia UE, nu au fost acceptate. „Ele nu corespund cerintelor noastre”, a declarat Wissing.

Reuther, de la FDP, doreste o legislatie complet separata care sa acopere combustibilii electronici, dar elaborarea acesteia ar dura mult timp si oricum nu exista nicio garantie ca ar fi aprobata de Parlamentul European.

Ministrul ceh Kupka a declarat ca ministrii favorabili motoarelor termice sunt increzatori ca se poate ajunge la un acord cu Comisia in zilele urmatoare, inclusiv „o scutire obligatorie din punct de vedere juridic in alte moduri, nu cu redeschiderea legislatiei”.

Diviziunea continentala

Dar Franta nu este interesata sa schimbe o masura care a fost convenita in aproape doi ani de discutii chinuitoare, finalizata intre tarile UE in timpul presedintiei franceze a Consiliului European de anul trecut si care are nevoie doar de o stampila oficiala din partea ministrilor pentru a deveni lege.

„Din punct de vedere economic este incoerent, din punct de vedere industrial este periculos, nu este in interesul nostru national, nu este in interesul producatorilor nostri nationali si, mai presus de toate, nu este in interesul planetei”, a declarat Le Maire despre eforturile de a bloca planul.

Blocajul aliniaza Franta cu alte tari care sustin obiectivul privind masinile nepoluante din 2035, precum Spania, Belgia, Suedia, Danemarca, Irlanda si Olanda.

Disputa submineaza pretentia Europei de a fi un lider global in reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera si risca, de asemenea, sa se extinda in dezbateri mai ample privind echilibrul de putere in politica continentala.

„Pentru francezi, aceasta situatie reprezinta, de asemenea, o oportunitate”, a declarat un diplomat dintr-o tara favorabila interzicerii motoarelor. „Cu cat induc mai mult ideea ca Germania se descurca singura, cu atat mai mult se intareste opinia ca germanii sunt un partener nesigur in Europa”.

Mai degraba decat sa protejeze tehnologia mostenita, Le Maire doreste ca producatorii auto din Europa sa treaca rapid la vehiculele electrice si a sustinut programele masive de subventii de stat ale Frantei pentru vehiculele electrice, precum si eforturile UE de a varsa miliarde de euro in crearea unei industrii autohtone de celule de baterii. Spania face demersuri similare pentru a sprijini bateriile.

Pentru Le Maire, este mai important sa se accelereze trecerea Europei la vehiculele electrice decat sa se incetineasca ritmul tranzitiei prin crearea de incertitudini in jurul anului 2035.

„Nu putem spune ca exista o urgenta climatica – ceea ce este cazul, pe care o stim cu totii in orasele noastre, care sunt inca mult prea poluate – si apoi sa dam inapoi in ceea ce priveste obiectivul de a trece la vehiculele electrice”, a declarat Le Maire.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: