Volumul comertului care trece prin Canalul Suez, ce sufera de pe urma atacurilor rebelilor houthi yemeniti in Marea Rosie, a scazut cu 42% in ultimele doua luni, potrivit ONU, ingrijorata de repercusiunile asupra intregului comert mondial, transmite vineri AFP, citata de Agerpres.
„Suntem foarte ingrijorati de atacurile asupra transportului maritim din Marea Rosie (…) care exacerbeaza perturbarile comerciale legate de geopolitica si schimbarile climatice”, a declarat joi, intr-o conferinta de presa, Jan Hoffmann, un responsabil al organului ONU responsabil pentru comert si dezvoltare (UNCTAD).
Potrivit UNCTAD, din cauza atacurilor houthi care i-au impins pe armatori sa suspende tranzitul prin Marea Rosie si sa ocoleasca Africa, volumul comertului prin Canalul Suez a scazut cu 42% in ultimele doua luni.
Tranzitul saptamanal al navelor portcontainer a scazut cu 67% fata de anul anterior. „Deoarece cele mai mari nave portcontainer sunt in principal cele care nu mai folosesc Canalul Suez, scaderea cantitatii de containere este si mai mare”, a mentionat Hoffman.
Tranzitul petrolierelor a scazut cu 18%, cel al cargourilor cu marfuri vrac (cereale, carbune etc.) cu 6%, iar transportul de gaze este oprit.
Din luna noiembrie, rebelii yemeniti houthi au declarat ca vizeaza nave din Marea Rosie si Golful Aden care au legatura cu Israelul in semn de „solidaritate” cu palestinienii din Fasia Gaza aflati sub asediul armatei israeliene.
Perturbarea comertului in Marea Rosie este cu atat mai ingrijoratoare cu cat „peste 80%” din comertul global cu marfuri se desfasoara pe mare si „alte rute importante sunt deja sub tensiune”, a subliniat expertul UNCTAD.
Astfel, tranzitul prin Marea Neagra a fost in mare masura perturbat dupa invadarea Ucrainei de catre Rusia, ceea ce a dus la o crestere a preturilor mondiale la alimente in lunile care au urmat. Din cauza secetei, nivelul apei din Canalul Panama a scazut semnificativ, reducand de asemenea traficul. Astfel, luna trecuta, numarul traversarilor prin acest canal a scazut cu 36% fata de anul anterior si cu 62% comparativ cu doi ani in urma, potrivit UNCTAD.
„Perturbarile prelungite pe rutele comerciale majore ar putea afecta lanturile globale de aprovizionare ducand la intarzieri in livrarile de marfuri, la cresterea costurilor si la un risc de inflatie”, noteaza agentia ONU, exprimandu-si ingrijorarea in special in privinta preturilor mondiale la alimente.
O unitate de drone din cadrul Brigazii 27 Pechersk a Garzii Nationale a distrus inca …
La marginea desertului de coasta din Peru, un oras pescaresc izolat, in care o treime…
Secretarul executiv al Conventiei-cadru a ONU privind schimbarile climatice, Simon Stiell a transmis sambata un…
Producatorul rus de gaze Gazprom a anuntat ca livreaza, sambata, 42,4 milioane de metri cubi…
Nava de spionaj Yantar a fost observata operand drone intr-o zona care contine infrastructura submarina…
Postul Craciunului 2024 a inceput pe 15 noiembrie, si se va incheia pe 24 decembrie.…